Een blogger heeft het vaak erg druk. Naast het schrijven van artikelen is een blogger ook bezig met social media, het maken van foto’s en het onderhouden van de website. Aangezien niet iedere blogger de mogelijkheid heeft om er fulltime mee bezig te zijn, is het erg handig om tijdbesparende tools te gebruiken.
My Hours
Ik kwam voor het eerst My Hours tegen binnen mijn parttime baan. Dit gebruiken we om onze uren bij te houden voor opdrachtgevers, maar ik heb het ook heel snel daarna aangemaakt voor mijn blog. Ik heb zelf een eigen onderneming, waarbinnen ik mijn uren moet bijhouden voor mijn urenregistratie. Voorheen deed ik dit binnen een Excel-bestand, maar dan vergat ik het regelmatig. En geloof me, een urenregistratie na afloop invullen is enorm lastig, ondanks dat je een agenda en diary’s hebt om terug te kijken.
Nu zet ik iedere keer als ik aan het werk ben My Hours aan. Ik kan hier precies invullen wat ik aan het doen ben en op deze manier kan ik ook bekijken hoeveel tijd ik gemiddeld kwijt ben aan het schrijven van een artikel. Zodra ik klaar ben met een taak, zet ik de huidige taak stop en start ik eventueel een nieuwe. Mocht ik mijn urenregistratie nodig hebben, dan kan ik deze exporteren in een Excel-bestand. Super handig!
Canva
In het begin was ik niet zo’n fan van Canva. Waarom een online programma gebruiken als ik ook gebruik kan maken van Photoshop? Toch gebruik ik Canva tegenwoordig heel regelmatig. Je kunt met dit programma namelijk allerlei creaties maken, zelfs aan de hand van templates. Hierdoor knutsel je snel een nieuwe Facebook header in elkaar, of een flyer voor een bijeenkomst. Er staan werkelijk allerlei verschillende templates op. Wat ik vooral erg handig vind is dat je ontwerpen gemakkelijk kunt kopiëren, waardoor je altijd standaard templates hebt voor bijvoorbeeld je Pinterest posts.
OneNote
OneNote is een app die je zowel op je telefoon als op je laptop kunt installeren. Het is een handige app waarin je notities kunt maken, maar je kunt er ook afbeeldingen in opslaan. De bestanden worden automatisch gesynchroniseerd met de cloud, waardoor je de aantekeningen die je maakte op je telefoon, ook op je laptop kunt bekijken. Ik vind dit persoonlijk echt ideaal om blogideeën op te slaan, of om andere dingen even snel te noteren. Als ik dan de volgende keer opzoek ben naar een idee open ik even snel de app op mijn laptop en ik kan beginnen met schrijven.
Planoly
Een artikel schrijven, iedere dag iets op social media plaatsen, het kan nogal hectisch zijn. Daarom probeer ik altijd mijn artikelen in te plannen, voor zover dat lukt en hetzelfde geldt voor mijn Instagram account. Tegenwoordig zijn er steeds meer opties om posts in te plannen op Instagram.
Ik gebruik zelf Planoly, een officiële partner van Instagram. Met deze app kun je zowel op je telefoon als op je laptop kijken welke foto het beste in je feed past en je kunt ook direct de post (inclusief tekst) inplannen. Als je een Instagram business account hebt, dan plaatst hij de foto ook echt automatisch. Zo kun je al je posts vooruit plannen en hou je tijd over voor andere dingen als zelfontwikkeling en die overvolle mailbox. YAY! Klik snel hier om een Planoly account aan te maken.
Welke tijdbesparende tools gebruik jij voor jouw blog en/of social media accounts?