Boekhouden is hoogstwaarschijnlijk niet je hobby als ondernemer. Ik spreek uit ervaring; het liefst hou ik me dagelijks bezig met bloggen. Als je minder tijd kwijt wilt zijn aan boekhouden, kan het slim zijn om een boekhoudprogramma voor ondernemers aan te schaffen.
Gratis versus betaald
Ik doe op dit moment mijn boekhouding volledig zelf. Ik hou mijn uren bij, stel mijn facturen op, stuur mijn facturen per mail naar de klant, doe mijn btw-aangifte en mijn inkomstenbelasting. Toch kan het soms best even zoeken zijn en blijft het veel nakijkwerk wanneer je aangifte gaat doen. Ik heb zelf een Excel-bestand met mijn inkomsten en uitgaven per kwartaal en mijn urenregistratie hou ik bij in MyHours.
Wanneer je gaat voor een betaald boekhoudprogramma heb je een online systeem. Hierdoor staan al je gegevens automatisch in de cloud opgeslagen. Daarnaast wordt bij de meeste boekhoudprogramma’s elke factuur direct opgeslagen in je boekhouding, evenals de bij- en afschrijvingen op je zakelijke rekening. Verder kun je ook je bonnetjes inscannen en je uren bijhouden. Alles staat op één plek, waardoor je gemakkelijk het overzicht behoudt. Hierdoor wordt het invullen van je btw-aangifte en inkomstenbelasting een eitje!
Boekhoudprogramma vergelijken
Het verschilt natuurlijk per onderneming welk boekhoudprogramma het beste aansluit. Om te bekijken wat het beste bij je past kun je gemakkelijk een boekhoudprogramma vergelijken. Er zijn al boekhoudprogramma’s vanaf € 8,- per maand, maar er zijn uiteraard ook duurdere en uitgebreidere pakketten.
Ik heb me er als ondernemer nooit echt in verdiept, maar nu ik zie wat de mogelijkheden zijn en wat je ervoor betaald, ben ik toch wel nieuwsgierig. Het lijkt me persoonlijk vooral erg makkelijk dat alles op één plek staat en je dit vanaf verschillende computers kunt bereiken. Daarnaast is het boekhouden voor een groot gedeelte geautomatiseerd, waardoor ik waarschijnlijk veel meer tijd bespaar.
Wanneer is het van belang?
Het is natuurlijk niet verplicht om een boekhoudprogramma aan te schaffen. Ik heb het nu al drie jaar zonder boekhoudprogramma gedaan, maar voor mezelf wel een handig systeem opgezet. Ik verzamel al mijn uitgaven in een aparte map, zowel op papier als digitaal. Ook mijn facturen sorteer ik per kwartaal en per jaar. Door de informatie uit deze mappen maak ik ieder kwartaal een overzicht van mijn in- en uitgaven en geef ik mijn btw-aangifte door. Aan de hand van ditzelfde overzicht en mijn urenregistratie in MyHours doe ik mijn inkomstenbelasting.
Het is bij mij redelijk georganiseerd als je het zo bekijkt. Alleen ik merk wel dat er veel tijd in gaat zitten, omdat het voor mij niet iets is wat ik dagelijks doe. Daarnaast heb ik geregeld dat ik een bonnetje kwijtraak en weet ik alleen mijn omzet per kwartaal. Wanneer je een online boekhoudprogramma hebt kun je gemakkelijk per maand of per week controleren wat je omzet is en of je eventueel nog wat extra klanten moet werven.
Het klinkt misschien als een hele stap, maar aan de andere kant heb je alles direct gedigitaliseerd en ben je klaar voor de toekomst. Daarnaast zijn de kosten zeker te overzien. Zeker wanneer je bekijkt hoeveel tijd en gemak je er uiteindelijk voor terugkrijgt.
Hoe organiseer jij jouw boekhouding?