Als blogger weet je het maar al te goed: je krijgt dagelijks persberichten binnen, waarvan bedrijven hopen dat je ze plaatst. Een persbericht, zonder directe toegevoegde waarde, wordt free publicity genoemd. Ondanks dat je eigenlijk ‘gratis’ reclame maakt voor een bedrijf kan het je netwerk vergroten en meer samenwerkingen opleveren.
Persberichten via merken of PR-bureaus
Persberichten krijg je meestal binnen via de merken zelf of via PR-bureaus. Een PR-bureau is eigenlijk niets meer dan een bedrijf die de marketing voor bepaalde bedrijven regelt. Als blogger of journalist kun je je soms aanmelden voor dit soort persbureaus, zodat je op de hoogte blijft van nieuwe producten en ontwikkelingen. Het is aan te raden om dit pas te doen als je iets hebt opgebouwd, bij sommige PR-bureaus heb je namelijk een bepaald aantal unieke bezoekers nodig om toegelaten te worden.
Is free publicity verstandig?
Jarenlang heb ik geen persbericht meer geplaatst, gewoon omdat ik me meer wilde richten op een persoonlijke blog. Toch ontdekte ik regelmatig nieuwe producten, waar ik soms heel enthousiast van werd. Ik heb nog een periode gehad dat ik dit soort nieuwtjes dan deelde op sociale media als Facebook en Twitter. Alleen op een gegeven moment ben ik er mee gestopt.
Sinds de lancering van LA Boss heb ik het eigenlijk voor het eerst weer opgepakt. Op LA Boss deelde ik alle laatste nieuwtjes en het was een soort online magazine. Ik merkte dat ik het toch wel leuk vond om de updates van mijn favoriete merken te delen! Ik werd er zelf enthousiast van, maar ook lezers vinden het erg leuk om hiervan op de hoogte gehouden te worden. Waar het voorheen normaal was om regelmatig een persbericht te delen, is dat tegenwoordig volgens mij wat teruggenomen. We zijn allemaal wat selectiever geworden.
Maar goed, toen LA Boss en Esmée Lifestyle waren samengevoegd, ben ik ook hier persberichten gaan plaatsen. Waarom? Het viel me gewoon op dat het goed gelezen werd, wat altijd leuk meegenomen is. Maar ook haalde ik er regelmatig samenwerkingen en nieuwe contacten uit. Iets wat als ondernemer natuurlijk erg belangrijk is.
Netwerk uitbouwen
Ik bouwde dus niet alleen mijn netwerk uit op het gebied van lezers, maar ook op het gebied van professionele contacten. Ik haalde er nieuwe samenwerkingen uit, wat overigens een stuk makkelijker is. Het voordeel van het plaatsen van free publicity is namelijk dat je al een stapje voor hebt. Je hebt al iets voor het merk gedaan, dus dan voelt het voor het merk (of het PR-bureau) ook goed om iets terug te doen.
Altijd als ik een artikel plaats aan de hand van een persbericht, dan stuur ik een reactie op het mailtje dat ik heb gehad. Ik vertel dat ik een artikel over het product heb geplaatst en stuur een linkje mee, zodat het bedrijf het gemakkelijk kan bekijken. Soms trek ik mijn stoute schoenen aan en vraag ik zelf of we een samenwerking op kunnen zetten. De andere keer stuur ik enkel het artikel door.
Een ‘nee’ heb je, een ‘ja’ kun je krijgen. Als je iets echt heel leuk vind, wat je in je mailbox voorbij ziet komen, probeer het dan eens uit. Schrijf een enthousiast artikel over een nieuwe collectie, omdat je die sowieso wilt uitproberen. Of schrijf over een opening van een winkel, omdat je daar al zolang op hebt gewacht. Er is altijd wel iets om over te schrijven! Als je het bij je doelgroep past en je het leuk weet te brengen, dan levert het je sowieso lezers op. En misschien levert het je wel een mooie samenwerking of een mooi contact op met een bepaald bedrijf.
Plaats jij wel eens persberichten?