Flyers, ze worden geregeld gebruikt als marketinginstrument. Vooral op de hogeschool en op straat kom je mensen tegen die flyers uitdelen. Dat is niet voor niets, want het werkt nog steeds.
Het is iets tastbaars
Als ik iets geleerd heb tijdens mijn marketinglessen, maar ook uit verschillende boeken is het heel belangrijk om mensen iets tastbaars te geven. Je kunt iemand online een berichtje met een flyer sturen, maar het komt toch heel anders over als die desbetreffende persoon het daadwerkelijk aan je overhandigt. Je loopt toch eventjes met de flyer in je hand, je leest het of je stopt het in je tas. Je hebt de merknaam en de advertentie weer voorbij zien komen en daardoor zijn de bedrijven weer een stapje dichterbij hun naamsbekendheid.
Offline is the new luxury
Offline wordt steeds meer gezien als iets speciaals. Er zijn mensen die echt een moment nemen om door de stad te wandelen zonder bezig te zijn met hun telefoon. Iets tastbaars als een flyer kan daardoor echt een verschil maken.
Persoonlijker
Het overhandigen van een flyer is iets persoonlijks. Iemand op straat of iemand die je misschien kent geeft het aan je, je begint wellicht een gesprek of stelt misschien direct wat vragen. Wanneer diegene er een verhaal bij vertelt, dan voelt het een stuk persoonlijker dan een advertentie op Facebook of op de televisie. Zeker als diegene precies een gevoelige snaar raakt.
Naamsbekendheid
Wanneer een reclame meerdere keren voorbij komt zal hij je pas opvallen en misschien overtuigen tot koop. Door flyers uit te delen komt de persoon al minimaal één keer in aanraking met het zien van deze reclame en misschien zelfs meerdere keren als diegene de flyer de volgende dag weer uit zijn of haar tas haalt. Herhaling is de kracht van het adverteren, wat vaak door crosspromotie wordt bereikt. Het effect zal daardoor optimaal zijn, wanneer de promotie nogmaals voorbij komt via een ander kanaal. Denk aan een advertentie op Facebook, per e-mail of zelfs op televisie.