Zoals je al zag verschijnen op Social Media en mijn blog ben ik gisteren naar de Kamer van Koophandel gestapt. En als je gisteren op Twitter hebt gekeken, dan weet je dat het me gelukt is! Ik heb van mijn blog een eigen bedrijfje gemaakt, met oog op het heden en de toekomst. Het is me gelukt, maar of het me makkelijk af ging, of dat het toch nog een heel gedoe was, dat lees je in dit artikel.
Voorbereiding
Ik schreef afgelopen week al een artikel over de voorbereiding. Ik vind het belangrijk om hier open en duidelijk over te zijn. Ik was zelf ook opzoek naar dit soort artikelen op het gebied van bloggen, maar ik kon ze nooit vinden. Daardoor was het des te spannender en heb ik voorbereidingen getroffen bij de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel zelf voordat ik daadwerkelijk een afspraak maakte.
De reis
Ik had een afspraak gemaakt op maandag om 13:50 bij het kantoor in Breda. Dit was voor mij het dichtstbijzijnde kantoor, maar het lag wel wat ver van het Centraal Station. Gelukkig stopte er een bus vlakbij, waardoor ik nog maar een klein stukje hoefde te lopen. Ik was eigenlijk helemaal niet zenuwachtig. Ik hoopte wel dat het zou lukken. Ik had overigens niet zo lang gereisd om uiteindelijk niets voor elkaar te krijgen. Vastberaden liep ik richting het kantoor, want het moest vandaag echt gebeuren!
Op het kantoor
Wanneer je op het kantoor komt bij de Kamer van Koophandel kun je je afspraak bevestigen via een computer. Hierdoor laat je weten dat je aanwezig bent en word je uiteindelijk opgeroepen door één van de medewerkers. Ik was wat vroeg, maar doordat het rustig was was ik eerder aan de beurt.
Bij het zitten werden mijn ingevulde gegevens doorgenomen. Deze gegevens had ik van tevoren al ingevuld op de website, dat scheelt wel veel tijd. Het enige wat hij zich afvroeg was hoe ik bij de berekende omzet kwam, aangezien deze aan de lage kant was. Ik had mijn omzet wel laag ingezet, omdat het aantal opdrachtgevers echt verschilt per maand. Dit antwoord was duidelijk en voldoende, hij was overtuigd, dus gingen we aan de slag met het inschrijven van mijn bedrijf.
Het was zo geregeld en binnenkort vallen de eerste brieven op de mat. Voor het inschrijven was ik €50,- kwijt en voor het officiële uittreksel betaal je €15,-. Het is aardig wat geld, maar als je nagaat dat dit voor altijd is, dan valt het wel weer mee.