Pinterest is een heel handig social media platform voor bloggers. Zo kun je er jouw artikelen naartoe pinnen en op die manier nieuwe bezoekers aantrekken. Zelf bereik ik duizenden bezoekers per maand met Pinterest en zo’n 25% van mijn bezoekers komt hieruit voort. In dit artikel vertel ik je precies hoe ik dit doe.
Hoe werkt Pinterest?
Je kunt Pinterest vergelijken met een zoekmachine als Google. Bovenin de balk typ je in wat je wilt vinden en vervolgens vind je allerlei afbeeldingen die dit onderwerp representeren. Dit zijn afbeeldingen die vanaf het internet op zijn geslagen op Pinterest. Dit gebeurt dus niet vanzelf, maar gebruikers verzamelen afbeeldingen die zij interessant vinden en slaan deze op.
Er zijn allerlei onderwerpen op Pinterest te vinden. Zo vind je er allerlei lifestyle tips, fitness tips en ook inspiratie voor jouw interieur of kledingstijl. Deze afbeeldingen kun je pinnen, oftewel opslaan, op jouw eigen profiel in een daarvoor aangemaakt bord. Zo heb ik bijvoorbeeld een bord over interieur en daarin deel ik allerlei foto’s van inrichtingen die mij aanspreken, zodat ik ze later altijd weer terug kan vinden.
Als je zelf pins wilt maken voor Pinterest, dan is het handig om een gebruik te maken van afbeeldingen met een hoge kwaliteit. Deze hebben namelijk een hogere kans om gedeeld te worden. Dit kun je tegenwoordig prima doen met een smartphone met een goede camera, zoals de Samsung S20. De Samsung S20 maakt maar liefst bij iedere foto gebruik van drie camera’s en dan kun je zelf de beste foto selecteren. Op die manier heb je drie keer zoveel kans op een goede foto voor bijvoorbeeld Pinterest!
Hoe kun je Pinterest inzetten als marketing tool?
Zoals ik in de eerste paragraaf al vertelde haal ik zelf op dit moment duizenden bezoekers naar mijn blog met Pinterest. Dit is ook wel eens anders geweest, zo waren dat er vorig jaar nog geen 100 per maand. Je kunt met Pinterest snel jouw (beginnende) blog laten groeien, zonder dat het geld hoeft te kosten. In deze paragraaf vertel ik je precies hoe je dat doet!
1. Maak een zakelijk Pinterest account
Pinterest werkt het fijnste als je weet wat de statistieken zijn van je oude en nieuwe posts. Om dat te achterhalen heb je een zakelijk Pinterest account nodig. Je kunt een geheel nieuw account aanmaken via de Pinterest Business pagina of je huidige account omzetten naar een zakelijk account.
Als je al lid bent van Pinterest, dan kun je je huidige account omzetten naar een zakelijk account. Dit doe je door rechtsboven op de drie stipjes te klikken en vervolgens op de optie ‘upgraden naar een zakelijk account’. Klik op ‘upgraden’ en volg vervolgens alle stappen op het scherm.
2. Claim je website
Als je een zakelijk account hebt, dan kun je je website claimen. Op deze manier komt je profiel bij iedere pin te staan die vanaf jouw website bewaard is. Op die manier kunnen mensen gemakkelijk jouw pagina vinden en je gaan volgen.
Je kunt je website claimen door opnieuw op de drie stipjes te klikken rechtsboven en vervolgens op ‘instellingen wijzigen’. In de instellingen klik je op het knopje ‘claimen’ waar je jouw website kunt invullen. Deze dien je vervolgens te bevestigen wat je kunt doen door de code te plaatsen in het header.php bestand van het thema van je website of in de Yoast plugin.
In de Yoast plugin kun je de code gemakkelijk invullen door naar de instellingen van de plugin te gaan. Hier vind je het kopje ‘sociaal’ en de tab ‘pinterest’. Hier plak je niet de gehele html-code, maar enkel de reeks cijfers en letters. Je slaat de instellingen bij Yoast op en klikt vervolgens op valideren in Pinterest.
3. Bewerk je profiel
Aangezien Pinterest net als een zoekmachine werkt, is het heel belangrijk om je profiel ook goed aan te vullen. Maak gebruik van zoekwoorden in de teksten om je doelgroep te bereiken en zorg er ook voor dat je je doelgroep met je biografie aanspreekt. Nu het social media platform ook in Nederland steeds bekender wordt, kun je je gegevens prima in het Nederlands invullen, tenzij je natuurlijk doelgroep wilt bereiken in een andere taal.
Hierboven zie je mijn account met de naam en de biografie. In de naam heb ik, zoals je ziet, niet alleen ‘Esmée Lifestyle’ gezet, maar ook een aantal zoekwoorden. Op dit moment mag je maximaal 65 tekens gebruiken voor je naam, dus maak daar zeker gebruik van!
In de biografie heb ik precies dezelfde zoekwoorden laten terugkomen, maar dan wel in een lopende zin. Zelf vond ik het belangrijk om er ‘Nederlandse’ in te zetten, omdat er toen ik net begon nog niet veel Nederlandse accounts actief waren. Verder zie je daaronder nog mijn uitgelichte borden, waar ik onder andere het bord met alle pins naar mijn blog verwijs.
4. Borden aanmaken
Maak borden die passen bij jouw blog en waar je graag jouw ideeën in wil bewaren. Het is ook slim om een bord aan te maken waar je alle pins van alleen jouw blog op kunt slaan, zodat bezoekers dat snel terug kunnen vinden.
Geef de borden ook stuk voor stuk een titel met zoekwoorden en geef ze ook een uitgebreide omschrijving met zoekwoorden. Eigenlijk net zoals bij je profiel. Je borden zijn namelijk ook vindbaar in de zoekfunctie van Pinterest en kunnen ook individueel gevolgd worden.
5. Pins per bord
Als je een nieuw bord hebt geplaatst, dan kun je deze gaan vullen met pins. Het is aan te raden om op ieder bord minimaal 25 tot 50 pins te plaatsen, die je daarna per dag bij blijft vullen. Je kunt pins van anderen vinden via de startpagina of via de zoekbalk, maar je kunt ook zelf pins toevoegen via het plusje in de bovenste balk.
Als je jouw eigen bord voor je blog met pins gaat vullen, dan kun je gelijk voor verschillende blog artikelen pins aanmaken. Je kunt afbeeldingen voor pins gemakkelijk aanmaken met Canva, bekijk hiervoor eens de tutorial van She Can Blog. Probeer in het begin zeker te experimenteren met verschillende stijlen, totdat je merkt dat een bepaalde stijl goed werkt. Ga in ieder geval wel altijd voor verticale afbeeldingen, want die werken in alle gevallen het best.
6. Meld je aan voor groepsborden
Groepsborden zijn heel erg fijn om je eigen pins op te delen, waardoor je het bereik van deze pins vergroot. Hierdoor blijven je pins bovenaan verschijnen in de zoekopdrachten als je de zoekwoorden van een bepaalde pin intypt. Daarnaast zien andere bloggers jouw content voorbijkomen die voor hen wellicht ook interessant is.
Je kunt jezelf bij groepsborden aanmelden door rechtsboven bij het bord op aanmelden te klikken, maar je kunt het beste de beheerder even een privébericht of mailtje sturen. Veel beheerders krijgen zoveel mails, dat het even kan duren voor je geaccepteerd wordt. De groepsborden waar ik lid van ben, kun je vinden onderaan bij de borden op mijn profiel. Let er wel op dat je je alleen aanmeld voor borden die passen bij jouw niche.
7. Blijf dagelijks pinnen
Het is op Pinterest, net als op ieder ander social media platform, heel belangrijk om actief te zijn. Dit doe je door iedere dag te pinnen en het liefst ongeveer 30 pins per dag. Je pint natuurlijk niet alleen pins van jezelf, maar gewoon op ieder bord plaats je een aantal nieuwe afbeeldingen.
Hou het daarom leuk voor jezelf en maak ook een aantal borden met mooie afbeeldingen of inspiratie, die wel passen bij de onderwerpen op je blog. Bij een lifestyle blog is dit wel iets gemakkelijker, dan bij een zakelijke blog, maar ook daar zou je bijvoorbeeld inspiratie kunnen delen op het gebied van zakelijke fotografie of kantoorruimtes.
Conclusie
Voor mij is Pinterest een hele handige tool om bezoekers te trekken naar mijn blog. Ik maak aan de hand van iedere blogpost een pin die ik plaats in de blogpost zelf of direct op Pinterest. Door ze te delen in groepsborden en ook dagelijks nieuwe pins te plaatsen, blijven mijn account en ook mijn bezoekersaantallen groeien.
Wil je meer tips om bezoekers te trekken naar je website? Je kunt ook aan de slag gaan met SEO. Met SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, zorg je ervoor dat jouw artikelen bovenaan in Google komen te staan en daardoor tienduizenden bezoekers kunnen bereiken. In mijn SEO cursus vertel ik je alles over mijn strategie, waarmee ik inmiddels meer dan 20.000 unieke bezoekers per maand bereik.
Sla deze pin zeker op om deze informatie te bewaren (dat scheelt weer een pin opzoeken vandaag!):
Heb jij al een Pinterest account? Zo ja, hoe gaat het met groeien?