Als je een eigen website hebt of je bezig houdt met marketing, dan heb je vast al eens gehoord van SEO. Alleen wat is eigenlijk de SEO betekenis, wat is SEO? In dit artikel leg ik je uit wat zoekmachine optimalisatie inhoudt en hoe je er gebruik van kunt maken.
De SEO betekenis
SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is dat je jouw website zo optimaliseert, onder andere aan de hand van content, dat hij goed vindbaar is in de zoekresultaten.
Je wilt dat je website zo hoog mogelijk eindigt in de zoekresultaten, zodat je meer bezoekers krijgt op je website, zonder dat je daarvoor betaalt. Het liefst wil je scoren, ook wel ranken, op de zoekwoorden die voor jouw website en niche relevant zijn. Als je bijvoorbeeld een kleding webshop hebt en iemand zoekt op ’trui kopen’, dan wil jij als webshop bovenaan staan.
SEO is dus gratis. Er zijn handige tips en trucs om jouw website en content hoger te laten scoren in de zoekmachines als Google. Iedereen kan zijn of haar website volledig zelf optimaliseren en maakt in principe kans om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.
Waarom is SEO zo belangrijk?
Er zijn verschillende redenen waarom SEO belangrijk is om toe te passen. Je wilt natuurlijk goed vindbaar zijn voor potentiële klanten. Alleen waarom kies je bijvoorbeeld SEO boven het adverteren door middel van SEA of Facebook. Ik leg het je uit!
1. SEO is 100% gratis
SEO is in tegenstelling tot andere manieren om zichtbaar te zijn volledig gratis. Je kunt alle tips en trucs toepassen zonder dat je daarvoor iets hoeft te betalen. Het is altijd mogelijk om mensen in te schakelen voor hulp bij je SEO strategie of een SEO cursus te volgen om meer kennis te vergaren. Alleen de basis van SEO is gratis en dat gaat gelukkig ook nooit veranderen.
Het is daarom erg slim om vanaf de eerste minuut op je website te starten met een goede SEO strategie. SEO toepassen kost namelijk tijd en het duurt ook even voor je zichtbaar wordt in de zoekmachines, omdat je website eerst zijn vertrouwen nog op moet bouwen.
2. SEO werkt voor jou
Als Google op een gegeven moment jouw website goed kent en je een bepaalde website waarde hebt opgebouwd. Met website waarde bedoel ik een goede DA- en PA-waarde en Trust Flow. Dan verschijnt je website steeds gemakkelijker en sneller hoog in de zoekresultaten. Afhankelijk van je concurrentie kunnen resultaten jarenlang zo door blijven lopen.
Daarnaast staat SEO stipt op 1 bij mijn acquisitie rapportage in Google Analytics. Ruim 70% van mijn bezoekers komt vanuit Google (door SEO) met Pinterest (een andere gratis tool) als een waardige opvolger op de tweede plek.
3. Iedereen gebruikt zoekmachines
Als je wat op wilt zoeken, dan gebruik je heel vaak een zoekmachine. Ik denk dat iedereen die een computer of telefoon heeft, wel eens de zoekmachine heeft gebruikt. Google is hierbij de grootste met 95% van de gebruikers.
Het loont dus zeker om je website te optimaliseren voor zoekmachines, zodat jouw website ook gevonden kan worden via Google. Het is een gratis bezoekersstroom, waar je klanten uit kunt halen, die je absoluut niet mag mislopen.
Hoe werkt SEO?
De SEO betekenis is in feite je website optimaliseren voor de zoekmachines, alleen hoe doe je dat? Nu je hebt gelezen wat SEO is en waarom je het moet gebruiken, wil je dolgraag aan de slag. Gelukkig heb je er niets voor nodig om ermee te beginnen, behalve een website.
1. Keyword research is de basis
Als je begint met SEO, dan begin je in feite met keyword research. Je wilt achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt en wat dus het beste onderwerp is voor een artikel dat je gaat schrijven. Je wilt een onderwerp dat genoeg verkeer naar je website kan trekken, maar ook haalbaar genoeg is om hoog op te scoren.
Persoonlijk doe ik altijd keyword research met de gratis tool Ubersuggest. Hier kun je aan de hand van de SD score zien of het gemakkelijk of moeilijk is om op dit keyword te scoren. Als het gemakkelijk is, dan is de SD score groen en anders oranje of rood.
Het is voor jezelf uitproberen of een groen, (licht)oranje of rood keyword nog haalbaar voor je is. Zelf hou ik mezelf altijd aan een score in de kleuren groen of maximaal donker oranje. Donker oranje is vaak al lastiger, want hier heb je echt wel een hoge website waarde voor nodig.
Wil je hier nou meer over weten? Dan leg ik je dit graag verder uit in mijn SEO cursus ‘Verviervoudig je website bezoekers met SEO’. Hier ga ik in de tweede module volledig in op keyword research, maar ook op hoe je hiermee een gehele contentstrategie uit kunt stippelen die werkt voor jouw niche.
2. Schrijf uitgebreide content
De tweede stap is het schrijven van uitgebreide content. Om je webshop of website op de kaart te zetten is goede content heel erg belangrijk. Houd bij het schrijven van content altijd in gedachten dat jouw artikel beter moet zijn, dan dat van jouw concurrent die wel op nummer 1 in Google staat met dat keyword. Het moet meer informatie bevatten en vooral de lezer nog beter helpen.
Als je werkt met het CMS-systeem WordPress voor je website, dan kun je het beste de plugin Yoast SEO downloaden. Deze plugin heeft een handige SEO checklist die je precies af laat vinken waar je artikel aan moet voldoen.
Zo is het van belang dat je het keyword geregeld terug laat komen in je tekst, evenals in de kopjes. Maar ook moet je keyword vooraan staan in de titel van je artikel en de meta-beschrijving.
3. Linkbuilding
Linkbuilding heeft twee varianten: interne en externe linkbuilding. Interne lintbuilding is het plaatsen van links naar andere pagina’s op jouw eigen website. Als je dit al vanaf het begin consistent toepast, gaat dat je zeker in de toekomst veel opleveren.
Met een goede interne linkstructuur kan Google of een andere zoekmachine namelijk beter door je website navigeren. Wel zo handig, aangezien het allemaal bots zijn, die zo snel mogelijk veel informatie willen verzamelen. Wanneer je de mogelijkheid ziet om te linken naar een nieuw of oud artikel, dan moet je dit zeker doen!
Externe lintbuilding is wanneer andere websites naar jouw website linken. Ook zo’n linkprofiel is verstandig om op te bouwen, zeker wanneer je in een niche zit met veel concurrentie. Er zijn verschillende linkbuilding groepen op Facebook waar je terecht kunt, maar ook in de community van mijn SEO cursus delen we links met elkaar.
Op die manier kun je jouw website waarde verhogen. En als die wesbite hoger is dan je concurrent, dan kun jij beter scoren in Google met zowel losse artikelen als je website.
4. De SEO betekenis op technisch vlak
De SEO betekenis blijft niet alleen bij content schrijven en daar links in verwerken, maar er zijn ook verschillende trucs op technisch vlak. Als je je website graag wilt optimaliseren, dan kun je jezelf het beste verdiepen in:
- Het invoeren van je sitemap in Google Search Console. Dit doe je door je account te verifiëren en je sitemap door te geven bij ‘sitemaps’. Vaak is dit je website URL /sitemap_index.xml. Je kunt dit terugvinden door bij de Yoast SEO plugin naar het tabblad ‘functies’ te gaan.
- De structuur van je website. Maak bijvoorbeeld een duidelijk menu en zorg dat je artikelen of producten ongeveer binnen drie klik bereikbaar zijn. Dit bereik je onder andere door een goede interne linkstructuur.
- De snelheid van je website. Maak je website zo snel mogelijk, zodat bezoekers niet wegklikken, omdat het te lang duurt. Dit doe je door te kiezen voor een goede hosting, zo min mogelijk plugins te installeren en je website eens na te lopen met een tool als GTmetrix.
Meer leren over SEO?
Ben je na de SEO betekenis enthousiast geworden over zoekmachine optimalisatie? Ik begeleid je in mijn cursus langs alle belangrijke facetten binnen SEO om jouw website hoog te laten scoren.
Als je meer wilt leren raad ik je daarom zeker aan om deze pagina eens te bekijken voor meer informatie. Bij de SEO cursus zit ook een community inbegrepen waar je toegang tot hebt. Hier kun je al je vragen stellen en ook samenwerken of contact leggen met andere website-eigenaren.
Bewaar deze pin voor later: