De laatste tijd ben ik er veel mee bezig: hoe kan ik productiever werken? Ik heb veel taken op één dag. En ook al zijn sommige taken erg klein, toch kosten ze stiekem veel tijd. Daarom heb ik gekeken naar mijn huidige routine en wat het verschil zou zijn als ik bepaalde dingen weg zou laten.
1. Netflix
Ik voel me echt een Netflix verslaafde. Als ik een nieuwe serie begin en hij is spannend, dan wil ik hem echt zo snel mogelijk afkijken. Daarom ben ik zo blij met de series die alleen wekelijks online komen, dan moet ik wel wachten. Het is niet zo dat ik liever Netflix kijk onder werktijd, want dat weet ik wel te vermijden. Alleen ik heb soms dagen dat ik rond 7:00 opsta, rustig wakker wordt, ga douchen en wil ontbijten met Netflix aan. Ik vind het gewoon om tijdens het ontbijten iets te kijken, anders dan eet ik niet productief genoeg, haha.
Wat ik dus merkte op de dagen dat ik Netflix had gekeken. Dat het vele malen lastiger was om de dag te starten en dat ik toch een beetje nieuwsgierig bleef naar de volgende aflevering. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat jij hier ook last van hebt. Alleen ik merkte gewoon dat ik veel productiever werkte als ik mijn dag niet startte met Netflix, maar gewoon met een random YouTube filmpje of trainingsvideo’s over bloggen. Dan heb je namelijk niet te maken met die lastige cliffhangers.
2. Meldingen checken
Heb je wel eens een paar uur niet op je mobiel gekeken? Dan zie je vast talloze meldingen over van alles en nog wat. Je hebt allerlei appjes, mailtjes en meldingen van je sociale media. Dan moet je jezelf eens nagaan, dat als je aan het werk bent, je tussendoor vaak al die meldingen checkt. Of je nou de meeste meldingen wegschuift, je ziet ze toch. Tijdens mijn coachingstraject heb ik geleerd dat iedere keer als je op je smartphone kijkt, je hersenen 15 minuten nodig hebben om je opnieuw op je werk te focussen. Stel dat je dat je 4 keer tussendoor een appje beantwoord, dan is dat al een uur tijd, dat je gewoon verspilt hebt! Ik heb zelf vele meldingen uitgezet, maar ook leg ik mijn mobiel op zijn kop, zo heb ik toch minder de neiging om continu te kijken.
3. Dingen uitstellen
Ik heb dit puntje al vaker aangehaald in een aantal artikelen. Als je dingen uitstelt, dan blijft het toch in je hoofd rondspoken. Staat het aanrecht nog vol met allerlei glazen en borden? Ruim het gelijk even op! Dan wordt je er niet constant aan herinnert en is het gewoon uit je hoofd. Hoe minder dingen er nog in je hoofd rondspoken, hoe beter je je kunt focussen op je taken. Voordat ik aan de slag ga met mijn werk, ruim ik altijd de vaatwasser even in en uit. Anders weet ik dat ik daar onbewust toch mee bezig ben.
Welke dingen moet jij laten om productiever te zijn?