Ik merk dat sommige bloggers het lastig vinden om zelf bedrijven te mailen en actie te ondernemen. Als persbureaus mij iets op willen sturen, dan zullen ze me vast wel benaderen. Dat kan inderdaad zo zijn, maar er zijn zoveel blogs, dat je af en toe over het hoofd gezien wordt. Af en toe je stoute schoenen aantrekken en op een merk afstappen, dat is helemaal nog niet zo verkeerd.
Wees niet bang
Stap over je angst heen. Als je een kans wilt pakken met je stoute schoenen aan, dan is het belangrijk om vertrouwen te hebben in jezelf en in jouw product. Je blog is jouw product, datgene waar je al jarenlang al je tijd in stopt. Op een gegeven moment ben je trots op je blog en dat mag je laten zien. Laat het zien aan je familie en je vrienden en neem daarna de grote stap, mail de persbureaus en je favoriete merken.
Selectie
Een tip, ga niet zomaar mailen naar ieder persbureau of ieder merk, iets wat beginnende bloggers te vaak doen. Er zijn namelijk ook persbureaus die totaal niet aansluiten bij je blog en bij je publiek. Er zijn persbureaus in alle soorten en maten. Bekijk voordat je een persbureau mailt, welke merken ze vertegenwoordigen. Als je hier één van je favoriete merken terugziet, dan kan je zeker een mailtje sturen.
Mailen
Als je een selectie hebt gemaakt, dan kun je gaan mailen. Schrijf een nette mail, waarin je jezelf en je blog voorstelt. Je kunt omschrijven wie je bent, wat je naast het bloggen doet, hoe lang je al blogt, en waar je voornamelijk over schrijft. Ik geef de bezoekersaantallen meestal pas door als het persbureau daarnaar vraagt, bij sommige bureaus is dat van belang en bij sommige niet.
Als je eenmaal bij een pr-bureau aangemeld bent, dan krijg je regelmatig mailtjes over producten. Soms staat eronder dat je kunt mailen voor productaanvragen. Als ik een product zie dat me aanspreekt, en bij m’n blog past, dan trek ik m’n stoute schoenen aan en stuur ik een mailtje. De laatste tijd gaat dit vaak met succes, maar af en toe ontvang ik toch nog een afwijzing. Soms zijn er maar een paar samples beschikbaar, dus wees niet teleurgesteld. De volgende keer beter!
Bereiken
Het is natuurlijk niet zo dat dit de gouden tip is, er stromen niet direct duizenden producten binnen. Toch is het belangrijk om vertrouwen te hebben in je blog, het is tenslotte jouw product. Durf naar voren te stappen en het initiatief te nemen. Soms bloeien er hele mooie samenwerkingen op, en krijg je steeds vaker mailtjes en uitnodigingen van deze bureaus. En anders heb je het geprobeerd, en weten ze in ieder geval van je bestaan af. Mijn blog bucketlist die ik aan het begin van dit jaar opstelde, die wil ik nog steeds dolgraag voltooien, let’s go!
Trek jij als blogger je stoute schoenen wel eens aan?