Afgelopen dinsdag was ik aanwezig bij het evenement van ANKO voor hun 125-jarige bestaan. Tijdens hun verjaardag werden de resultaten van een groot onderzoek met ons gedeeld. De gehele avond draaide om het haar, er waren ook veel verschillende en opvallende kapsels te bewonderen. Er waren zelfs paspoppen die aangekleed waren met kleding deels gemaakt van synthetisch haar. Ik neem jullie in dit artikel door middel van een plog mee naar het evenement, geniet ervan.
Het event vond plaats in Hotel de Hallen. Ik was nog nooit eerder in deze buurt geweest in Amsterdam, maar de route vanaf de tram was in ieder geval al leuk. Ik moest een stuk over de markt met allerlei lekker fruit en leuke hebbedingetjes. Eenmaal aangekomen bij het hotel was ik verbaasd, het was aan de binnenkant nog zoveel mooier dan aan de buitenkant.
Het hotel aan de binnenkant, volledig ingespeeld op de huidige trends. Je zag allerlei items van koper, natuurlijk de lichtgevende letters die ineens overal voorbij komen en de unieke paspoppen. Deze paspoppen dragen kleding waarop synthetisch haar is aangebracht, ik vond het heel uniek, maar wel echt iets wat je op de catwalk terug zou zien.
Toen we begonnen aan de presentaties kwamen eerst allemaal dames met verschillende kapsels het podium op. Op de eerste foto uit het artikel, zie je de rest ook staan. Deze kapsels geven aan dat ons haar door de jaren heen vele verschillende stijlen heeft gehad. Ook al zegt 88% van de Nederlanders, volgens dit onderzoek van Anko, dat ze een eigen stijl belangrijker vinden, dan het volgen van een trend. Het valt toch op dat bepaalde stijlen altijd weer terug komen.
Na een presentatie met allerlei feitjes werd het Haar van Nederland gepresenteerd. Ze willen hiermee laten zien dat het Haar van Nederland steeds diverser is geworden. We knippen en kleuren ons haar allemaal anders, er bestaat op dit moment geen rolmodel meer voor het Haar van Nederland. De mensen zijn nu allemaal zo verschillend, ze hebben allemaal een eigen stijl op het gebied van haar. Nog wat feitjes uit het onderzoek op een rijtje;
[su_list icon=”icon: heart-o” icon_color=”#9d9d9d”]
- 39% van de Nederlanders laat zijn zelfvertrouwen beïnvloeden door zijn haar,
- 48% van de Nederlanders geeft ongeveer 20 euro uit aan een kappersbezoek,
- 36% van de Nederlanders heeft wel eens een misser gehad met haarkleuring,
- 24% van de Nederlanders laat zijn haar graag in model brengen door een kapper of andere haarprofessional.
[/su_list]
Na de onthulling werd er getoast, nagepraat en lichtjes bewogen op de muziek van de DJ. Ik dacht, nog één drankje dan, en daarna ging ik terug naar huis. Ik moest ook nog een stukje rijden met de auto, dus ik heb het deze avond netjes gehouden bij één wijntje. Het was heel leuk om bij zo’n evenement aanwezig te zijn, echt weer wat anders. Als je meer wilt lezen over het onderzoek, dan kun je hier meer informatie vinden. Eenmaal thuis dook ik moe, maar voldaan, mijn bedje in.