Een webshop die de hele wereld over gaat, is misschien iets waar je al jaren van droomt. Alleen waar moet je aan denken als je met jouw webshop internationaal wilt gaan? Hoe gaat het verzenden van fysieke producten in zijn werk, en waar moet je rekening mee houden met belastingen? In dit artikel bespreken we de belangrijkste dingen die je moet weten, voordat je met jouw webshop de internationale markt gaat betreden.
Wat komt er kijken bij een internationale webshop?
Het klinkt heel verleidelijk: jouw webshop beschikbaar maken in het binnen- en buitenland om zo meer klanten te bereiken. Toch komt er vaak meer bij kijken dan je in eerste instantie verwacht. Hier zit uiteraard verschil in, kies je bijvoorbeeld enkel voor digitale producten, dan is verkopen in het buitenland niet zo moeilijk.
Ga je echter voor een webshop met fysieke producten? Dan heb je wat meer voorbereiding nodig om live te gaan. Buiten een goede logistieke regeling, zijn er ook juridisch verschillende stappen nodig om bestellingen in goede banen te leiden. Voor je instapt is het daarom belangrijk om te weten wat er ongeveer bij komt kijken als je met jouw webshop internationaal wilt gaan.
1. Logistiek: de verzending van jouw producten
Wil je met jouw webshop fysieke producten internationaal gaan verzenden? Dan is het heel erg belangrijk om je te verdiepen in internationale logistiek. Zeker bij het verzenden van producten die niet met een pakket- of koeriersdienst verzonden kunnen worden, komen er internationaal andere regels aan te pas.
Wist je bijvoorbeeld dat je een CMR vrachtbrief nodig hebt wanneer je jouw producten transporteert met een vrachtwagen? Dit is verplicht, voor landen die deelnemen aan het CMR verdrag, om de afspraken, informatie en aansprakelijkheid in vast te leggen. Gelukkig helpt Logistiek Concurrent je met alle informatie rondom de CMR vrachtbrief en andere logistieke zaken, en koop je hier bovendien alles wat je nodig hebt voor het logistieke proces van jouw webshop.
Voor de logistiek zijn de volgende zaken van belang om jouw webshop internationaal op de juiste manier te runnen:
- Controleer of jouw producten toegestaan zijn in het buitenland. Voor elektronische apparaten, alcohol, brandbare en bijtende vloeistoffen kunnen er andere regels gelden als het gaat om verzenden en ontvangen.
- Ben je van plan om veel pakketten te versturen naar het buitenland? Dan is het misschien verstandiger om je producten daar op te slaan en vanuit daar te verzenden.
- Pakketten die verstuurd worden, mogen ook weer retour. Zorg ervoor dat je een retourbeleid hebt opgezet voor je begint met verkopen in het buitenland.
- Ga je buiten Europa verzenden? Verwerk dan automatisch de invoerkosten in het besteloverzicht, zodat klanten weten waar zij aan toe zijn.
2. BTW en regelgeving
BTW en regelgeving; onderwerpen die je niet mag missen als je jouw webshop internationaal wilt aanbieden. Voor de BTW is er verschil of je een webshop hebt met producten gericht op consumenten, bedrijven of beide, en of je enkel levert aan Europa of eveneens daarbuiten.
Meestal kun je in de backend van jouw webshop instellen hoe de BTW percentages gehanteerd mogen worden, waardoor dit automatisch wordt toegepast in de winkelwagen. Vervolgens kun je het tevens gemakkelijk (automatisch) laten opnemen in je BTW-aangifte.
Bestudeer goed de regels van de landen waarin je zaken doet. Ieder land heeft zijn eigen regels als het gaat om BTW, aansprakelijkheid en de rechten van consumenten. Zorg ervoor dat je alle details duidelijk vermeldt in jouw algemene voorwaarden en deze aanbiedt in één of meerdere internationale talen.
3. Jouw webshop in ieder land beschikbaar maken
Heb je alles achter de schermen goed geregeld? Dan is het tijd om jouw webshop internationaal beschikbaar te stellen. Hierbij start je met het kopen van een .com domeinnaam en het bouwen van de webshop.
Heb je al een Nederlandse webshop? Dan lijkt het een kwestie van alle teksten vertalen, maar dit is minder gemakkelijk dan je denkt. Er zijn namelijk verschillen in hoe websites worden gebruikt en opgebouwd per land en cultuur.
De één vindt het fijn als een product volledig wordt omschreven en de ander leest het liefst alleen de belangrijkste USP’s. Op SEO vlak zijn de zoekwoorden voor ieder land anders, dus vertaal niet alleen de tekst, maar kijk ook naar hoe je de tekst opnieuw vindbaar maakt.
Daarnaast zijn de betaalmethodes per land verschillend. Waar wij gek zijn op iDeal is dit in het buitenland soms SEPA of creditcard. Controleer wat de populaire betaalmiddelen zijn in de landen waar je wilt verkopen en pas deze toe binnen het betaalsysteem van je webshop.
Klaar om met jouw webshop internationaal te gaan?
Ben je klaar om met jouw webshop internationaal te gaan? Zoals je hebt gelezen komen er behoorlijk wat stappen bij kijken voor je internationaal kunt gaan verkopen. Soms is het daarom beter om je eerst te focussen op de verkoop in Nederland en bijvoorbeeld België, alvorens je de stap maakt naar de rest van Europa en daarbuiten.
Staat jouw webshop binnen Nederland als een huis? Dan kun je jouw strategie gaan uitbouwen naar het buitenland. Neem deze stappen mee en onderzoek de logistiek, BTW en regelgeving, maar ook de opbouw van je webshop alvorens je aan de slag gaat. Zo kan jouw droom van een internationale webshop echt in vervulling gaan!