Iedereen heeft wel eens een spontaan idee. Tenminste dat denk ik, want ik heb ze regelmatig. Het kunnen allerlei ideeën zijn, die je soms kan combineren met je huidige situatie, of die een nieuwe aanpak nodig hebben.
Het idee
Als je daadwerkelijk denkt dat het idee potentie heeft, na lang wikken en wegen, dan moet je ervoor gaan. Bekijk je concurrentie en als je denkt dat je het beter kunt, ga ervoor! Soms is er zelfs bijna geen concurrentie en dan zou ik als ik jou was niet te lang wachten. Werk het idee uit met alles wat erbij hoort. Van het design tot aan de onderwerpen binnen je idee. Ga je een website maken met artikelen? Bedenk dan alvast met wat voor artikelen je deze website zou kunnen vullen, zodat je van tevoren al kunt beginnen met schrijven.
Het design
Dit vind ik altijd het leukste gedeelte. Bij ieder idee hoort wel een website en een design. Denk aan de lay-out, het logo, eigenlijk de gehele huisstijl. Als je opzoek bent naar een lay-out, dan raad ik je Themeforest aan. De lay-outs van mijn websites komen hier vandaan en ik ben er altijd erg tevreden over. Ik heb veel mogelijkheden en kan van alles aanpassen, de basis stond zo en het was een kwestie van mijn eigen huisstijl erop loslaten.
Ik ontwerp zelf altijd logo’s in Photoshop, maar ik weet dat het beter kan met Adobe Illustrator. Het is net wat je fijn vind werken, als je goed kunt tekenen, dan kun je het ook altijd op papier zetten. Probeer in ieder geval eerst te bedenken wat jouw idee moet uitstralen, waar staat het voor en wat kan je daarvan verwerken in je design.
Sociale media
Tegenwoordig bestaan er al manieren om zonder website met je idee aan de slag te gaan. Je kunt je concept namelijk ook eerst uitzetten op sociale media. Op Instagram zie ik bijvoorbeeld al regelmatig webshops voorbij komen. Het is in ieder geval altijd belangrijk om jouw bedrijf aan te sluiten bij sociale media, maar maak wel keuzes. Het is lastig om al je accounts te onderhouden, vooral in de beginfase, dus kies voor sociale media die bij jouw idee passen. Facebook is altijd een goede optie, maar de keuze tussen Twitter en Instagram ligt volledig aan jouw concept. Wat wil je als merk uitstralen en waar ga je de sociale media voor gebruiken?
Na het uitwerken van je concept kan je aan de slag met het opstarten van jouw onderneming, jouw specialiteit. Over het starten van een onderneming heb ik al eerder een artikel geschreven, in dat artikel ga ik verder in op het businessplan, het verdienmodel en het plannen.