Hoe zorg je ervoor dat een artikel wat je publiceert goed vindbaar is in Google? In dit artikel 5 tips om met aanpassingen op je eigen website ervoor te zorgen dat je artikel beter vindbaar is.
Title en meta description
De belangrijkste plaats om met een zoekwoord in Google te kunnen scoren is de title tag, de blauwe titel die je in Google ziet wanneer er naar een artikel gezocht wordt. Zorg er dus altijd voor dat het woord waar je op wil ranken hierin staat. Deze title tag kun je aanpassen door middel van de wordpress plugin ‘Yoast SEO’. Als title tag wil je het artikel kort en krachtig beschrijven en het uitnodigend maken om op te klikken.
Ook is het aan te raden om iets herkenbaars in je title tags terug te laten komen. Zo heeft FIT.nl bijvoorbeeld bij hun artikel over de beste eiwitshake de volgende title tag gebruikt: “Vergelijk hier de beste eiwitshake + belangrijkste informatie | FIT.nl”. Er is in een aantal woorden duidelijk wat er te lezen valt, en de bedrijfsnaam komt in de title tag naar voren.
In de meta description kan je er nog wat uitgebreider op ingaan, en weer afsluiten met iets uitdagends zoals: “Weten hoe dit werkt? Lees hier het uitgebreide artikel.”
Content
Wanneer je een artikel schrijft, probeer dan altijd het beste artikel op dat gebied te schrijven. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel schrijft over eiwitshakes, maak het dan zo compleet mogelijk. Wanneer de informatie goed is en er zijn veel woorden gebruikt ziet Google dit als een signaal dat het een sterk artikel is, hierdoor zal het artikel een hogere positie krijgen in de zoekresultaten.
Natuurlijk is het voor de lezer ook fijn als alle informatie in een artikel te vinden is, en het maakt de kans dat het artikel door andere bloggers gedeeld wordt groter. De informatie moet uiteraard wel relevant zijn, en het moet niet ten koste gaan van het artikel. Het belangrijkste is dat de lezer een leuk artikel heeft om te lezen waar hij/zij eventueel ook nog wat aan heeft.
Zoekwoorden
Om een artikel goed te laten scoren kun je ook gebruik maken van programma’s als Semrush. Deze kun je gebruiken om te kijken welke zoekwoorden veel gezocht worden binnen jouw branche en hier een artikel over schrijven. Wanneer een bepaald woord een hoog zoekvolume heeft is de kans natuurlijk wel groter dat er veel concurrentie is die hier al over geschreven heeft, let hier dus ook op voordat je aan het artikel begint.
Maak het artikel overzichtelijk
Het artikel moet overzichtelijk zijn en fijn om te lezen. Dit kan door gebruik te maken van verschillende alinea koppen. Begin bijvoorbeeld met een H1 en zet vervolgens boven de komende alinea’s koppen in H2. Deze optie is ook weer te vinden in de ‘Yoast SEO’ plugin. Hierbij is nog als tip om de veel gebruikte zoekwoorden in de koppen te zetten, om deze hoger te kunnen laten scoren.
Interne links
Wanneer je een begrip tegenkomt waar je al eerder wat over geschreven hebt kun je deze linken naar het desbetreffende artikel. Hierdoor kan de gebruiker gemakkelijk meer weten over een begrip als hier behoefte aan is.
Ook zorgt het ervoor dat de time-on-page langer wordt. Hoe langer de bezoeker op de website is, des te beter je beoordeeld wordt en uiteindelijk gevonden wordt door Google.
Wil je nog meer leren over SEO? In mijn SEO cursus ga ik nog veel verder in op deze onderwerpen en vertel ik je precies hoe je jouw artikelen vindbaar maakt in Google, zodat je veel meer mensen binnen jouw doelgroep bereikt.
Geschreven door Marin van FIT.nl.