Goedkoop adverteren klinkt voor jou, als eigenaar van een bedrijf, als muziek in de oren. Je wilt je bedrijf zo goedkoop mogelijk aan jouw potentiële doelgroep presenteren. Je wilt zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep kennis laten maken met jouw bedrijf en zelfs over laten gaan tot een aankoop. Alleen hoe zorg je er als start-up voor dat zoveel mogelijk mensen jouw bedrijf en merk zien? In dit artikel geef ik je tips om op een originele manier reclame te maken en dat zo goedkoop mogelijk!
Op een originele manier reclame maken
Wanneer je als bedrijf goedkoop wilt adverteren is het van belang om origineel te zijn. De reguliere en grootse manieren van adverteren werken alleen met een groot budget. Je wilt, zeker als start-up, zo bewust mogelijk omgaan met je budgetten. Hoewel adverteren een belangrijk onderdeel is om je bedrijf te laten groeien, is het wel verstandig om hier meer aandacht aan te besteden dan geld. Ik geef je daarom graag wat tips om op een originele manier reclame te maken en hoe je daarmee de doelgroep bereikt die je voor ogen hebt.
1. Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk
Het lijkt heel aantrekkelijk om je als bedrijf te richten op ‘iedereen’. Je denkt misschien: op hoe meer mensen ik me richt, hoe meer mensen ik bereik. Dat is absoluut niet zo. Iedereen is anders en daarom zal jouw boodschap en jouw product ook niet iedereen aanspreken. Je kunt jouw doelgroep daarom het beste zo specifiek mogelijk maken, zo wordt het ook gemakkelijker en goedkoper om te adverteren en mensen echt te bereiken met jouw verhaal.
Je doelgroep zo specifiek mogelijk maken is het gemakkelijkst met een persona. Omschrijf een persoon die jij ziet als jouw ideale doelgroep. Geef en omschrijf voor deze persoon een naam, geslacht, woonsituatie, werksituatie, persoonlijke eigenschappen, uitdagingen waar deze persoon mee te maken heeft, de wensen en welke (sociale media) kanalen deze persoon het meest gebruikt.
2. Bedenk meerdere campagnes
Bij een klein budget denk je misschien aan één campagne, maar toch is het verstandiger om je kansen te verspreiden. Hoewel je misschien denkt dat een bepaald idee goed uitpakt, wil het niet altijd zeggen dat deze campagne ook daadwerkelijk goed scoort bij jouw doelgroep.
Bedenk verschillende campagnes en maak hiervoor ook verschillende illustraties. Je kunt bijvoorbeeld ook afwisselen met kleur, lettertype en tekstgebruik, om te testen wat het beste werkt binnen jouw doelgroep. De campagne waarmee je het meest bereikt, kun je vervolgens opschalen.
3. Doe inspiratie op bij concurrenten
Denk eens na, heb je bepaalde concurrenten die hetzelfde doen als jij? Zijn er bedrijven waar je qua marketing tegenop kijkt? Het kan helpen om eens te kijken wat zij promoten op sociale media en hoe zij adverteren. Welke advertenties doen het goed bij jouw concurrenten en welke juist niet? Wat kun je hiervan leren voor jouw eigen advertenties?
4. Vraag het jouw doelgroep
Ken jij iemand in je omgeving die tot jouw ideale doelgroep behoort? Komt jouw persona bijvoorbeeld overeen met een vriend? Dan kun je eens wat vragen stellen.
Ontdek wat jouw vriend aanspreekt als het gaat om advertenties over jouw specifieke product. Wat zijn bijvoorbeeld advertenties waar hij of zij op zou klikken en wanneer zou hij of zij overgaan tot aankoop? Je denkt er misschien niet snel over na om dit soort dingen te vragen, maar het kan je zeker helpen bij het bedenken van nieuwe advertenties of berichten voor op sociale media.
5. Bespreek jouw ideeën met een expert
Hoewel je jouw doelgroep volledig zelf kunt uitdenken en kunt gaan experimenteren met advertenties, kan het slim zijn om een marketing expert in te schakelen. Hij of zij weet precies wat je moet doen om jouw merk te promoten en kan goedkoop adverteren met zoveel mogelijk resultaat. Het is een investering, maar wel eentje die je er gemakkelijk uithaalt. Je kan zelf met de informatie die je ontvangt ook misschien nog jaren vooruit!
Goedkoop adverteren? Dat doe je zo!
Nu je weet hoe je een advertentie op kunt zetten en waar jouw advertentie aan moet voldoen, gaan we kijken naar de manieren om goedkoop te adverteren. Er zijn namelijk verschillende methodes om jouw bedrijf in het zonnetje te zetten, zonder dat het veel hoeft te kosten. In deze paragraaf zet ik alle mogelijkheden voor je op een rij.
Begin met locale advertenties
Jouw doelgroep bevindt zich niet alleen door heel Nederland, maar er wonen ook mensen uit jouw potentiële doelgroep in jouw eigen gemeente. Heb je dar wel eens over nagedacht? Er bestaan veel mogelijkheden om lokaal gratis of goedkoop te adverteren.
Kijk eens naar de mogelijkheden van lokale advertenties of publicaties in jouw regio. In veel gemeentes heb je bijvoorbeeld een lokaal nieuwsblad, een lokale nieuwswebsite (zoals indebuurt), maar soms zelfs lokale televisie of radiozenders. Wanneer je er een persbericht of een persoonlijk berichtje uitstuurt, heb je zelfs de kans dat je wordt uitgenodigd voor een interview. Een leuke manier van gratis adverteren!
Reclamegeschenken
Het is misschien niet iets waar je snel aan denkt: reclamegeschenken. Toch behoort promotionele merchandising tot één van de goedkoopste vormen van reclame. Je hoeft namelijk niet meteen duizenden producten te laten bedrukken, maar kunt ook beginnen met een kleine selectie van simpele producten.
Denk bijvoorbeeld aan pennen, sleutelhangers, tassen, armbanden, mokken en T-shirts. Deze producten kun je vaak in veelvoud voor een lage prijs aanschaffen. Het mooie hieraan is, dat je deze producten bijvoorbeeld gratis kunt weggeven bij een minimale bestelgrootte of je kunt er een winactie mee organiseren. Maar je kunt de producten ook geven aan familie of vrienden die er in het openbaar gebruik van maken, waardoor meer mensen jouw merk zien! GiftCampaign heeft verschillende originele cadeau-ideeën om een klantenverbinding op te bouwen, perfect om op een originele manier reclame te maken.
SEO en sociale media content
Hoewel je betaald op Google kunt adverteren, zijn er ook de gratis manieren om hoog in Google te komen. Wanneer je op dit moment nog niet hoog in Google staat, is een slimme manier om meer zichtbaarheid voor je bedrijf te creëren SEO content schrijven. Dit is content geoptimaliseerd voor zoekmachines, zoals Google. In deze content kun je bijvoorbeeld jouw doelgroep antwoord geven op hun veelgestelde vragen, die gerelateerd zijn aan jouw product. Op die manier maak je gratis reclame en help je jouw doelgroep ook nog eens op weg!
Een andere mogelijkheid is het maken van content voor op sociale media. Hier kun je ervoor kiezen om je content te promoten, maar je kunt natuurlijk ook je sociale media kanelen vullen met relevante content. Wanneer je veel waardevolle content post, hashtags gebruikt en actief reageert op anderen, zul je merken dat jouw account vanzelf groeit en de juiste doelgroep bereikt. Met adverteren op sociale media kun je dit proces versnellen.
Giveaways
Ik haalde het al even aan bij het kopje relatiegeschenken. Giveaways zijn ook een mooie manier om je merk op sociale media een boost te geven. Zo kun je bijvoorbeeld een product of dienst weggeven. Om kans te maken moet jouw doelgroep jouw pagina volgen of liken, reageren op de post en deze delen met zijn of haar vrienden. Dit een mooie manier om je naamsbekendheid en je sociale media kanalen te laten groeien.
Mond-tot-mondreclame
De beste manier van de reclame is mond-tot-mondreclame en het is eigenlijk nog gratis ook. Om mond-tot-mondreclame te verkrijgen is het belangrijk dat je de klanten die je hebt 100% tevreden laat zijn en laat zien dat je als bedrijf dat stapje meer zet.
Als consumenten luisteren we maar al te graag naar tips van vrienden of familie. Wanneer iemand iets aanraad, houden we het in ons achterhoofd. Daarom is mond-tot-mondreclame hetgeen wat je als bedrijf wilt bereiken en daarvoor moet je goede producten of diensten leveren met een top service.
Hoewel er heel veel manieren zijn om goedkoop te adverteren, is het altijd belangrijk om je doelgroep in je achterhoofd te houden. Staat bijvoorbeeld duurzaamheid bij jouw doelgroep hoog in het vaandel? Strooi dan niet met standaard reclamegeschenken, maar kijk naar de mooie duurzame relatiegeschenken die ook echt van toegevoegde waarde zijn.
Het gaat er tenslotte om dat jouw doelgroep tevreden is, bij je terug blijft komen en zelfs anderen jouw bedrijf aanraadt.