Wanneer je tegenwoordig in een basisschoolklas rondvraagt wat iedereen wil worden, dan hoor je naast juf, dolfijnentrainer of kapster tegenwoordig ook heel vaak ‘influencer’. Dit komt natuurlijk doordat kinderen zelf online al allerlei leuke jeugdhelden volgen. Het lijkt vaak aan elkaar te hangen van toevalligheden, zo’n carrière als influencer. Maar niets is minder waar. Vaak gaat hier een hele strategie en gedachtegang achter schuil. Zeker vandaag de dag wanneer de concurrentie vrij groot is, kan het lastig zijn om je social media écht te laten groeien. Hoe jij van gewone social media gebruiker, een influencer kan worden? Hier een aantal goede tips.
De content
Allereerst is de kwaliteit van je content super belangrijk. De meeste influencers staan in geschreven bij de Kamer van Koophandel als ZZP’er, omdat ze regelmatig grote sommen geld verdienen. Het voordeel hiervan is dat je ook zaken zakelijk kunt kopen. Hiervan is een voorbeeld een iPhone 15 Pro zakelijk kopen. Hiermee heb je het nieuwste van het nieuwste Apple toestel tegen zeer aantrekkelijke tarieven.
Met deze versie van de iPhone weet je zeker dat jouw content niet onder doet voor die van de concurrentie. Het beste geluid, de beste camera’s voor zowel video als foto, en ook een enorm groot scherm waar je je content kritisch kunt bekijken. Dus start met een goede basis en investeer in een goede iPhone.
Het thema
Natuurlijk vind jij van jezelf dat je een heel interessant en leuk leven hebt, en houd dat gevoel vooral vol! Maar voor anderen valt dit misschien een beetje tegen. Ze vinden je wellicht wel leuk en geestig, maar niet interessant genoeg om je dagen en uren te volgen. Daarom is het goed om een bepaald thema te kiezen.
Ben jij een perfecte thuiskok? Dan is dit een leuk onderwerp om je social media kanalen mee te vullen. Combineer dit met een kekke naam en voor je het weet heb je de eerste fans te pakken. Nog beter is om het verder te concretiseren in de vorm van een bepaalde keuken bijvoorbeeld of een doelgroep. ‘Gewoon wat een studentje ’s avonds eet’ klonk misschien ooit als een lange naam, maar het werd binnen no-time een enorme hit.
De uitstraling
Gebruik voor je content ook eenzelfde uitstraling door de tijd heen. Schiet niet van zwart/wit naar kleur en weer terug. Wees consistent en blijf dit gedurende de hele looptijd van je accounts. Begin daarnaast direct met het volgen van soortgelijke ‘collega’s’. Dit zorgt er namelijk voor dat de algoritmes zo gaan werken dat eventuele volgers suggesties ontvangen om jou vervolgens weer te gaan volgen.
Kortom; het gaat waarschijnlijk niet meer zo snel als in de beginjaren van social media, maar je kanalen laten groeien kan zeker nog wel. Je zult hiervoor een dosis doorzettingsvermogen moeten hebben en ook wat geduld. Ga niet voor de korte klap door bijvoorbeeld volgers te kopen, dit gaat geen duurzaam effect hebben. Begin altijd met een goede basis in de vorm van een goede telefoon en voor je het weet kun jij leven van je carrière als online contentmaker!