Een zakelijke blog is een goedkope, gemakkelijke en snelle manier om een online aanwezigheid op te bouwen. Het is dan ook een ideale tool voor ondernemers, coaches, consultants en influencers om hun geloofwaardigheid en expertise vast te leggen. Aangezien je lezers ook comments kunnen plaatsen, kun je eenvoudig met hen communiceren, feedback ontvangen en een vertrouwensband creëren.
In essentie is een zakelijke blog gewoon een must voor succes voor de drukke ondernemer. Je kunt ze gemakkelijk en eenvoudig updaten en voorzien van nieuwe content (ik raad je aan dit minimaal twee tot drie keer per week te doen). Op deze manier houd je de blog relevant voor je potentiële klanten en Google. In tegenstelling tot een normale, stilstaande website, is een blog een dynamische website die je bezoekers aanzet tot interactie met jou door het achterlaten van comments.
Wanneer je via comments een conversatie voert met je bezoekers, versterk je je geloofwaardigheid. Daarnaast bouw je een netwerk op en verhoog je de zichtbaarheid van je producten op een organische manier. Een blog is dus een belangrijke tool voor iedere marketing professional. In combinatie met een website, e-magazine of e-commerce platform, heb je met een blog in wezen alles wat je nodig hebt om je online business effectief te runnen.
Hoe start je een goede zakelijke blog?
Voordat je begint met je zakelijke blog opstellen is het handig om even stil te staan en te bedenken wat eigenlijk het doel zal worden van je blog. Ook dien je je even af te vragen hoe het doel van de blog in verhouding zal staan met je bedrijfsdoelstelling(en).
Wat zijn dus de zakelijke doelen van je blog? Sommige ondernemers en influencers gebruiken hun blog als lead generator om hun database op te bouwen. Andere gebruiken een blog meer om zichtbaarheid te verhogen en weer anderen gebruiken een blog om content te creëren zoals boeken, artikelen en programma’s. Bepaal dus in eerste instantie goed wat je precies uit je blog wilt halen.
Als je dit eenmaal voor ogen hebt, dien je je doelgroep te gaan bepalen. Voor wie schrijf je? In de meeste gevallen zal het zo zijn dat de ideale lezer van je blog ook gelijk je ideale klant is, dus dat komt mooi uit. Zorg ervoor dat je dit dus in je achterhoofd houd tijdens het schrijven van je blogartikelen. Daarnaast is het uitkiezen van een pakkende naam ook wel zo verstandig. Vind hier een naam voor je blog.
Het opzetten van je blog
Wanneer je dit voorwerk gedaan hebt, is het tijd om je blog op te gaan zetten. Ga je dit zelf doen of laat je dit iemand voor je doen? Gelukkig hoef je niet extreem goed te zijn met computers, aangezien er tegenwoordig eenvoudige gratis blog programma’s bestaan zoals WordPress. In de meeste gevallen zal het opzetten van je blog een beetje lijken op het opstellen van een normaal Word-document of Powerpoint-presentatie, alleen dan online.
Voor meer blogtips, klik hier!