Als blogger heb je vast de termen PA, DA en trust flow al eens voorbij zien komen. Het lijkt de laatste tijd alsof ieder bedrijf de term trust flow ineens heeft opgepikt. Alleen wat is het en hoe kun je jouw trust flow verhogen?
Wat is trust flow?
De trust flow geeft als het ware aan hoe betrouwbaar een website is. Dit is gebaseerd op de kwaliteit van de pagina’s die naar jouw linken. Als er dus een website naar jouw linkt, bijvoorbeeld Wikipedia, dan stijgt jouw betrouwbaarheid en de trust flow. Het gaat bij de trust flow dus niet om de hoeveelheid links, maar om de kwaliteit van de links.
De trust flow is onderdeel van de Site Explorer van Majestic. Als je de Site Explorer gebruikt, dan zie je jouw trust flow en de citation flow. De citation flow geeft aan hoeveel websites er naar jouw website linken. Door de trust flow te delen door de citation flow krijg je de trust ratio.
Trust flow / citation flow
= trust ratio
De trust ratio kan maximaal 1 zijn. Als je een trust ratio van hoger dan 0,5 hebt, dan zit je dus boven het gemiddelde. Je trust flow kan dus het beste zo hoog mogelijk zijn in verhouding tot de citation flow.
Waarom zijn de trust flow en ratio belangrijk?
Allereerst als je blogt als hobby, dan zou ik me niet zo druk maken om deze cijfertjes. Alleen als je blogt als werk, dan heb je vast al gemerkt dat bedrijven het erg belangrijk vinden dat een blog een hoge trust flow en/of ratio heeft.
Dit komt doordat bedrijven ook het liefst de linkjes plaatsen op kwalitatieve websites, zodat ze de trust flow verhogen van hun eigen website. Zo worden zij betrouwbaarder in de ogen van Google en kan de website van het bedrijf nog verder stijgen in de zoekresultaten. Zeker wanneer de trust flow van concurrenten nog vele malen lager is.
De trust flow verhogen
Je trust flow verhogen is belangrijk voor jouw samenwerkingen als blogger. Niet ieder bedrijf kijkt ernaar, maar ook jij steekt met je schouders boven de concurrentie uit als je een hoge trust flow hebt. Alleen hoe kun je jouw trust flow verhogen en hoe verdubbelde ik hem?
Gastbloggen
Om je trust flow te verhogen kun je gaan gastbloggen. Gastbloggen is een artikel plaatsen op een andere blog of website. In dit artikel mag je dan vaak een link plaatsen naar jouw blog. Dit kan zowel voordelig zijn voor de naamsbekendheid als voor jouw trust flow.
Als je een artikel mag plaatsen op een website met een hoge trust flow, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk jouw trust flow ook verhogen. Zo heb ik een tijdje geleden een gastblog geschreven voor Fotofabriek. Ik vond het enorm leuk om te doen en mede dankzij dit gastartikel is mijn trustflow verdrievoudigd.
Links afwijzen
In de resultaten van Majestic zie je ook dat ik mijn citation flow heb laten dalen. Dit kun je doen door links af te wijzen binnen Google. Op deze manier laat je links niet mee tellen voor je trust en citation flow. Dit is bijvoorbeeld erg handig als je websites veel links ontvangt vanaf spam websites met een lage trust flow.
Je kunt dit het beste doen door te kijken welke websites naar je toe linken. Dit kun je doen door Google Search Console te openen, in de linkse balk te klikken op ‘links’ en vervolgens te kijken bij ‘sites met de meeste links naar jouw site’. Je kunt de websites die hier staan nalopen en mocht je een spam website tegenkomen, dan kun je deze link afwijzen.
Intern linken
Door intern links te plaatsen kun je ook de trust flow verhogen. Het wordt zo voor Google namelijk duidelijker waar de website over gaat en hoe de website is opgebouwd. Als je bijvoorbeeld veel artikelen schrijft over bloggen en deze artikelen ook aan elkaar koppelt, dan merkt Google dat je een expert bent op dit gebied en zal je betrouwbaarheid toenemen.
Trust flow verhogen binnen je branche
Als je aan de slag gaat met het verhogen van je trust flow, let er dan op dat je dit doet binnen je branche. Als je je website getest hebt, dan heb je vast gezien dat er ook onderwerpen bij staan. Door hoog te scoren op links binnen het juiste onderwerp neemt de trust flow op dat gebied toe. Probeer als blog expert, dus veel links te verkrijgen op websites binnen deze branche. Zo kom je sneller bovenaan de zoekresultaten met een artikel met blogtips!
Conclusie
De afgelopen tijd ligt de focus ineens op de trust flow, maar onthou wel dat dit geen officiële tool is van Google. Alleen backlinks van hoge kwaliteit kunnen natuurlijk voor jouw naamsbekendheid en trust flow nooit kwaad. Ik heb mijn trust flow verdubbeld door me te focussen op gastartikelen en het afwijzen van links. Om de trust flow hoog te houden is het wel van belang om hier veel mee bezig te zijn, dus vergeet dit artikel niet te pinnen voor later.
Had jij al eens gehoord van de trust flow? En hoe staat jouw website ervoor?