De eerste indruk van je bedrijf maak je met het visitekaartje. Het is daarom erg belangrijk om een goed visitekaartje te ontwerpen, waardoor mensen je bedrijf altijd blijven herinneren.
De eerste indruk
Wanneer je iemand tegenkomt op een event en je start met netwerken, dan geef je aan het eind van het gesprek vaak je visitekaartje mee. Dit is iets tastbaars en eigenlijk naast je pitch, de eerste indruk die mensen krijgen van je bedrijf. De eerste indruk is voor jou als persoon, maar ook voor jouw bedrijf ontzettend belangrijk. Als jouw visitekaartje een unieke uitstraling heeft, dan zullen mensen dit zeker onthouden.
Wees creatief
Bij het ontwerpen van een goed visitekaartje is het belangrijk om creatief te zijn. Visitekaartjes zijn tegenwoordig meer dan enkel een kaartje met je contactgegevens. Je hebt talloze opties, zoals het voorbeeld op de bovenstaande afbeelding. Dit visitekaartje is van een koffietentje en ze hebben een afbeelding gebruikt van een vrouw die een koffiekopje vasthoudt. Ik vind dit enorm creatief en leuk bedacht. Ik weet zeker wanneer je dit visitekaartje in je handen krijgt tijdens een event, dat hij in je gedachten blijft en er vaak aan terug zult denken.
Het is als bedrijf dus erg belangrijk om creatief te zijn. Dit hoeft, zoals je ziet, lang niet altijd alleen in de creatieve sector. Bij bijna ieder bedrijf kun je wel een creatieve twist aan je visitekaartje geven. Heb je een bar? Maak dan bijvoorbeeld een visitekaartje in de vorm van een bierflesje. Heb je een zakelijker bedrijf? Dan kun je misschien creatief zijn door middel tekst en kleur, maar wel het visitekaartje in de standaard vorm aanhouden.
Persoonlijke touch
Wanneer jij degene bent die het bedrijf vertegenwoordigd of een persoonlijk visitekaartje hebt, dan is een persoonlijke touch ook heel speciaal. Ik heb op één zijde van mijn visitekaartje mijn favoriete citaat laten drukken. Iedere keer als ik mijn visitekaartje geef is dat hetgeen waar iemand het eerste naar kijkt. Op deze manier krijgen ze meteen iets van mij mee als persoon.
Stijl
Tegenwoordig zijn er veel websites met standaard templates om een visitekaartje te ontwerpen. Dit is leuk en gemakkelijk als je niet veel ervaring hebt met ontwerpen, maar zorg er wel voor dat je de huisstijl van je bedrijf hanteert. Stel een klant gaat je website opzoeken aan de hand van je visitekaartje, maar ziet dan een compleet andere huisstijl. Dan heb je een grote kans dat ze even wachten met verder kijken, omdat ze twijfelen of het wel daadwerkelijk de website van degene is met wie ze hebben gesproken. Zorg dus altijd voor een stukje herkenbaarheid.
Dit waren mijn tips voor een goed visitekaartje. Wees niet bang om een uniek visitekaartje te ontwerpen, want dit zorgt er juist voor dat je ertussenuit springt. Hoe ziet jouw visitekaartje eruit?