Het is fijn als je erg productief bent en dus veel taken kunt afvinken op één dag. Maar op een gegeven moment loop je gewoon vast. Tenminste dat heb ik. Dan ben ik een aantal dagen heel productief geweest en dan ligt het daarna een dag stil, of dan blijkt toch veel werk nog niet gedaan te zijn. Gelukkig heb ik daarvoor een aantal trucjes gevonden en zo word je nog productiever.
Beloon jezelf
Hoe cliché dit ook klinkt, het is wel één van de beste methodes. Jezelf belonen werkt voor ons nog heel goed, we zijn namelijk net kleine kinderen en zij doen iets als ze iets ervoor terug krijgen wat ze graag willen. Je moet dit alleen niet bij de kleinste dingen gaan neerzetten, want dan ben je weer veel te veel tijd kwijt om nieuwe items voor jezelf te kopen.
Wees realistisch
Dit is niet mijn sterkste kant, maar het is belangrijk om realistisch te zijn. Zelf maak ik altijd meterslange to do lijstjes, waarvan ik weet dat ik het absoluut niet af ga krijgen in die dag en dat geeft meteen weer een vervelend gevoel. Het is dus belangrijk dat je laag inschat en uiteindelijk kun je altijd nog kijken wat je nog meer gaat doen als je to do lijstje is afgewerkt.
Neem pauzes
Je kunt wel als een malle door blijven gaan met je taken die je voor jezelf had bedacht, maar het is belangrijk om pauze te nemen tussendoor. Als je als maar door gaat ben je aan het eind van de dag helemaal uitgeput en duik je het liefst in bed, maar dit is hetzelfde voor een week. Elke dag maar knokken tegen de to do lijstjes, daar wordt je niet gelukkig van. Neem dus zo nu en dan een pauze voor een kopje thee, een serie of neem zelfs een keer een hele avond rust.
To do lijstjes
Ik benoem het al de hele tijd. De to do lijstjes. Het is belangrijk om iets van papier te gebruiken om je taken en opdrachten op te schrijven. Zo wordt het voor jezelf overzichtelijk en heb je ook de minste kans om dingen te vergeten. Daarnaast geeft het zo’n fijn gevoel om elke keer een vinkje te zetten bij een afgeronde taak!
Dit waren mijn tips om een stukje productiever door het leven te gaan, dan dat je nu al gaat. Het scheelt een heleboel als jij de stress van de hele tijd rennen door je to do lijstjes eventjes niet hebt en uiteindelijk scheelt dit je heel veel tijd!
Werk jij met to do lijstjes?