Als je kijkt naar wetenschappelijke publicaties zie je vaak dat deze in autoriteit stijgen wanneer er vaak naar verwezen wordt bij andere grote onderzoeken. Hetzelfde geldt voor internetpagina’s. Hoe meer er door een grote website naar een bepaalde pagina verwezen wordt, hoe meer autoriteit een pagina heeft. Dit soort verwijzingen worden backlinks genoemd.
Pagerank
Wanneer een webpagina veel backlinks heeft van andere populaire webpagina’s, hoe hoger de pagerank van de pagina. Hoe populairder de webpagina is waarvan de backlink verkregen is, hoe beter je eigen pagina zal scoren in Google.
Trust/Citation flow
De populariteit is niet het enige factor waarnaar gekeken moet worden bij de waarde van een backlink. De toepasbaarheid speelt ook een grote rol. Als een populaire website over reizen bijvoorbeeld linkt naar een pagina over voetbal, zal dit veel minder impact hebben dan wanneer het linkt naar een andere reispagina.
Wanneer een website toepasbaar is geeft dit een trust flow met zich mee, als de website niet toepasbaar is verhoogd dit de citation flow. Het is belangrijk voor een webpagina om een trust/citation flow boven de 0,7 te houden. Dus bij een citation flow van bijvoorbeeld 30, moet de trust flow 21 of hoger zijn (30/21=0,7).
Meetsystemen
Er zijn verschillende tools om de waarde van een website te meten, de meest gebruikte tools zijn Moz en Majestic. Deze tools geven de domein autoriteit aan, het aantal backlinks, het aantal pagina’s dat naar jouw URL refereert en de trust/citation flow.
Hoe kom je aan backlinks?
Een goede manier om aan backlinks te komen is een linkruil. Hierbij spreek je met een ander bedrijf af op naar elkaars pagina te linken. Om de eigen autoriteit intact te houden en ervoor te zorgen dat Google niet door heeft dat je een linkruil begaat wordt vaak gebruik gemaakt van ABC-linkruil. Hierbij is de website die meer autoriteit moet krijgen website A, de dochterpagina B en de pagina van de tegenpartij C. Je plaatst hierbij een link op site B naar site C en site C plaatst een link naar site A.
Dit zorgt ervoor dat de pagina die een hogere autoriteit moet krijgen zelf geen links hoeft te plaatsen, en zal de Googlebot niks doorhebben. Het is om deze reden dus af te raden om je eigen site op de dochterpagina te plaatsen waarmee je linkruils maakt.
Geschreven door Marin van FIT.nl.