Menstruatiepijn verminderen met deze 10 tips

Menstruatiepijn verminderen met deze 10 tips

Eén keer in de maand moeten we er weer aan geloven: ongesteld zijn. Absoluut geen pretje, maar met deze 10 tips kun je menstruatiepijn verminderen. Dat maakt de maandelijkse periode toch net iets dragelijker.

1. Neem pijnstillers

Zelf probeer ik altijd zo min mogelijk pijnstillers te nemen, maar wanneer ik echt veel pijn heb, dan neem ik het liefst een ibuprofen. Ook bij last van menstruatiepijn helpt een ibuprofen vaak het beste. Wanneer je hier maagklachten van krijgt, dan kun je uiteraard ook kiezen voor een paracetamol.

2. Vitamines & mineralen

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met veel vitamine D minder last hebben van menstruatiepijn. Als je jouw menstruatiepijn wilt verminderen, dan is het slim om een paar dagen voordat je ongesteld wordt al te beginnen met het innemen van een vitamine D-3 supplement. Daarnaast kun je natuurlijk ook voor en tijdens je maandelijkse periode wat extra zonnestraaltjes meepikken.

Twee mineralen die helpen voor het ontspannen van je spieren en dus ook helpen tegen menstruatiepijn zijn calcium en magnesium. Je kunt dit innemen als supplement, maar ook één van de volgende dingen (vaker) eten: avocado, noten, vis, groene groenten, pure chocolade en melkproducten.

3. Warme kruik en een dekentje

Wanneer je aan de pijn toe kunt geven, gun het jezelf dan ook om op de bank te kruipen met een warme kruik onder een dekentje. De warmte zorgt voor een verlichting van de pijn, dus leg de warme kruik lekker op of tegen je buik.

4. Wandelen

Als je juist geen tijd of zin hebt om op de bank te liggen, dan is het zeker slim om wat tijd te plannen voor een wandeling. Misschien kun je een keer lopend naar je werk of afspraak gaan. Een wandeling helpt namelijk om de doorbloeding te verhogen en tijdens het wandelen wordt het stofje endorfine doorgegeven aan de hersenen. Het stofje dat je nu net nodig hebt om je lichaam te kunnen ontspannen, je beter te voelen en de menstruatiepijn te verminderen.

5. Een douche of bad nemen

Als ik onder de douche of in bad stap, dan gaan mijn gedachten gelijk ergens anders naar toe. Als ik onder de douche sta, dan ben ik puur bezig met welke doucheproducten ik deze keer allemaal ga gebruiken en zet ik even mijn gedachten op een rijtje. Doordat je even niet aan de menstruatiepijn denkt, is het meteen een stuk minder.

6. Kamillethee

Kamillethee werkt ontspannend en helpt vaak tegen buikkrampen. Het wordt daarom aangeraden om één kop kamillethee te drinken per dag een week voordat je menstruatie begint. Er zijn verschillende mensen die aangeven dat ze sindsdien geen last meer hebben van menstruatiepijn. Zou dit dan echt het wondermiddel zijn?

7. Yoga

Yoga kan helpen om te ontspannen, maar ook om de pijn tegen te gaan. Er staan verschillende filmpjes op YouTube met oefeningen speciaal bij menstruatiepijn. Kijk bijvoorbeeld eens het filmpje van Yogaplaza of VIVA.

8. Massage

Ga op je rug liggen met je voeten op een kussentje. Masseer dan lichtjes je onderbuik en eventueel je onderrug. Tijdens de menstruatiepijn zijn je spieren vaak gespannen, dus door ze los te maken ontspan je en vermindert de pijn.

9. Knuffelen

Afleiding helpt bij iedere vorm van pijn goed, dus ook bij menstruatiepijn. Wat bij mij vaak helpt is samen met mijn vriend een film of serie kijken en knuffelen op de bank. Zo heb je meteen afleiding en warmte in één!

10. Andere anticonceptie

Wanneer je vaak last hebt van hevige menstruatiepijn, dan is het goed om een bezoekje te brengen aan de huisarts en eventueel aan de gynaecoloog. Zelf ben ik overgestapt van het anticonceptiestaafje naar de Kyleena spiraal en dat maakte voor mij al een heel groot verschil. Kijk daarom welke vorm van anticonceptie het beste bij jou past, zodat je minder last hebt van ongesteldheid.

Heb jij vaak last van menstruatiepijn? Welke tips pas jij allemaal toe om menstruatiepijn te verminderen?

Menstruatiepijn verminderen tips
  • Reacties ( 1 )

  • avatar

    Goede tips. Ik heb er soms ook wel last van. Beweging is soms lastig als je echt enorm veel last hebt maar het helpt wel inderdaad, vooral rustig wandelen en fietsen. Verder vind ik afleiding een hele goede. Ik had enorme kramp laatst en toen ging ik aan leuke dingen denken en alle pijn was gewoon weg de rest van de dag.

    Bettie

  • Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid met een *.

TOP