Je blog promoten voor meer bezoekers op je website kan op veel verschillende manieren. In dit artikel bespreek ik welke manieren ik door de jaren heen heb toegepast en welke jij ook kan gebruiken om jouw blog te laten groeien.
1. Fysieke producten
Hoewel je met je blog voornamelijk online zichtbaar bent, kan het ook heel handig zijn om een aantal fysieke producten aan te bieden of te gebruiken ter promotie. Een softshell jas bedrukken zal niet snel in het straatje vallen. Toch kun je bijvoorbeeld wel pennen bestellen en deze uitdelen, maar ook misschien in een goodiebag laten stoppen op een evenement dat gerelateerd is aan jouw blog.
Zelf ben ik begonnen met visitekaartjes maken die ik regelmatig heb gegeven aan potentiële opdrachtgevers, maar ook medebloggers en familieleden. Dit kan erg helpen om mond-tot-mondreclame te versterken en ervoor te zorgen dat mensen daadwerkelijk naar je website gaan. Ook heb ik een keer Doppers (waterflessen) laten drukken en deze onder andere toegevoegd aan winacties.
Nu heb ik zelf op het moment alleen een online product, maar als blogger kun je ook zeker fysieke producten verkopen. Zo zou je een eigen mok kunnen ontwerpen en deze in je webshop kunnen verkopen of kunnen gaan voor een kledinglijn die je koppelt aan je blog.
2. Schrijf voor je doelgroep
Eén van de dingen die mijn blog het meeste heeft laten groeien is beginnen met schrijven voor je doelgroep. Het is af en toe heerlijk om van je af te schrijven, maar het is beter om tegelijkertijd je doelgroep te helpen met handige tips en informatie.
Vraag jezelf iedere keer af: WIIFM? Dit staat voor ‘what’s in it for me?’. Iedere blogpost zou iets moeten bijdragen aan je doelgroep, zodat ze op je blog terechtkomen als ze opzoek gaan naar een oplossing voor een bepaald probleem. Zorg ervoor dat je op jouw blog alle oplossingen vind voor de problemen binnen jouw niche.
3. Keyword research en SEO
Je hebt vast wel eens gehoord van keyword research en SEO (search engine optimalization). Het is slim om hiermee bezig te zijn, zeker wanneer je artikelen schrijft die de problemen van je doelgroep oplossen.
Je begint met keyword research. Je gaat kijken op welk zoekwoord mensen in Google zoeken als ze opzoek zijn naar dit onderwerp. Je kunt dit doen door de eerste paar woorden in Google in te typen en te kijken welke onderwerpen er verschijnen in de zoekbalk, maar het is handiger om hier een tool voor te gebruiken. Zelf gebruik ik het liefst Ubersuggest.
Als je het juiste zoekwoord hebt gevonden zorg je dat deze (waar mogelijk) vooraan staat in de titel en ga je het artikel verder optimaliseren voor de zoekmachines. Je kunt hiervoor het beste de plugin Yoast SEO gebruiken om de basis onder de knie te krijgen. Scoor zoveel mogelijk groene bolletjes zonder het artikel minder duidelijk te maken voor je lezers en je hebt zomaar kans om voor dit zoekwoord hoog te scoren in Google!
Mocht je precies willen weten hoe je SEO toepast, bekijk dan zeker mijn SEO cursus. Hierin vertel ik je in video’s alles over mijn strategie om het aantal bezoekers van je blog te verviervoudigen!
4. Deel je artikelen op Pinterest
Ik schreef al eerder een handige tutorial voor meer bezoekers via Pinterest. Je kunt speciale afbeeldingen maken voor Pinterest en deze toevoegen aan het platform met een link naar het artikel. Deze afbeeldingen maak je gemakkelijk en gratis via Canva.
Als je de afbeelding op een bord hebt gezet, dan kun je deze ook gaan delen in groepsborden voor een groter bereik. Je kunt lid worden van groepsborden op Pinterest door de beheerder een berichtje te sturen.
5. Deel je artikelen via Facebook
Je blog delen op social media doe je misschien al, maar maak je ook gebruik van Facebookgroepen? Er zijn verschillende Facebookgroepen waar je lid kunt worden om je blog artikel te promoten.
Het kan zeker helpen om op deze manier je blog onder de aandacht te brengen en meer bekendheid te genereren. Zeker relevante artikelen (over een trending onderwerp) scoren in deze groepen altijd goed.
6. Reageer op andere blogs
Een andere manier om je blog te promoten is het reageren op andere blogs. Door te reageren op andere blogs heb je kans dat andere bloggers, maar ook lezers van die blog doorklikken naar jouw website.
Het is daarom slim om te reageren op blogs in dezelfde niche. Laat uitgebreide relevante reacties achter, zodat het voor mensen ook echt interessant is om door te klikken.
7. Check je statistieken
Het is altijd goed om eens in de zoveel tijd je statistieken eens na te lopen. Als je al deze strategieën naloopt zie je vanzelf wat voor jou het beste werkt. Misschien merk je dat voor jou juist Twitter heel goed werkt ten opzichte van Facebook, dus dan is het beter om daar je tijd aan te besteden.
Hou er wel rekening mee dat het met SEO en Pinterest even duurt voor jouw geplaatste posts resultaat opleveren en ze zelfs een jaar later ineens storm kunnen lopen. Het is dus altijd goed om hier aandacht aan te besteden.
Wat doe jij op dit moment al om je blog te promoten?