Beter plannen en het leuk vinden lijkt misschien een hele lastige opgave, maar toch kan ik er de laatste tijd steeds meer het positieve ervan inzien. Zo loop ik nu geregeld een aantal dagen voor met bloggen en wil ik dit het liefst permanent blijven doen.
Ik vond vooruit plannen altijd lastig
Ik heb eigenlijk altijd moeite gehad met het vooruit plannen van blog artikelen. Ik vind bloggen enorm leuk, maar op de één of andere manier moest het voor mij spontaan zijn, zoals een dagboek. Dat heeft natuurlijk ook zijn charme, maar het is niet nodig bij artikelen als reviews of kletsartikelen zoals deze. Dit is vooral relevant bij mijn weekvlogs, limited editions of artikelen rondom een bepaalde actie of evenement. Alleen om heel eerlijk te zijn: hoe vaak komt dat nou voor?
Daarnaast had het voornamelijk te maken met een soort uitstelgedrag. Waarom zou ik nu voor een week vooruit schrijven als ik toch iedere dag tijd heb om hiermee bezig te zijn? Ik vind het ook gewoon leuk om dagelijks te schrijven, dus zag het probleem er niet in. Totdat ik laatst een week vrij had ingepland en had besloten om in deze week echt helemaal niets werkgerelateerds te doen. Ik plande een hele week vooruit, zelfs posts op social media. Toen voelde ik pas hoe fijn het was om even helemaal niets aan mijn hoofd te hebben!
Plannen leuk & gemakkelijk maken
Ik denk dat plannen voor niemand heel makkelijk is. Er zijn tegenwoordig zoveel verleidingen, waar je stiekem veel tijd aan kwijt bent. Toch wilde ik na deze vakantie niets liever als steeds een beetje vooruit lopen. Ik wilde minimaal één dag vooruit lopen en langzaam bouw ik dit nu steeds verder uit. Ideaal als je onverwachts iets wilt afspreken met een vriendin of je last minute een aanvraag krijgt voor een samenwerking die de volgende dag af moet zijn. Wil je weten hoe je plannen leuk en enigszins gemakkelijk maakt? Dan hierbij een aantal tips.
1. Probeer het eens uit
Schuif al je verleidingen aan de kant en probeer is om één week vooruit te werken. Dit kan zijn op het gebied van huiswerk, maar ook met de dagelijkse taken op je werk. Wanneer dit je is gelukt (yay!), kijk dan eens hoe het die week erna gaat. Ik ervaar wanneer ik vooruit werk veel minder stress en heb echt veel meer rust ervoor teruggekregen, terwijl je eigenlijk maar een korte periode net iets meer doet. Doordat je weet hoe het bevalt als je vooruit werkt is het veel aantrekkelijker om dit vaker te doen of gewoon continu vast te houden. Nu kom je namelijk eindelijk toe aan taken die al zolang op je liggen te wachten!
2. Maak lijstjes
Wat bij mij heel erg goed werkt is het maken van lijstjes. Als ik eenmaal weet wat ik wil en moet doen op een dag, dan ga ik als een speer. Tegenwoordig zie je steeds originelere manieren voorbij komen van to-do-lijstjes. Wat dacht je van je to-do-lijstje delen in een Story op Instagram of in een mooie bullet journal, zodat je ze haast wel moet afvinken. Een lijstje werkt zoveel fijner en overzichtelijker, zo hoef je niet na iedere taak na te denken wat je nu moet gaan doen, maar je ziet het simpelweg door op je lijstje of weekplanner te kijken.
3. Je krijgt meer creativiteit
Doordat ik vaak op het laatste moment mijn artikelen ging schrijven liet mijn creativiteit soms te wensen over. Ik wil het liefst de mooiste artikelen maken, maar als je het binnen een bepaalde tijd af wilt ronden, dan gaat dat gewoon niet. Je hebt veel tijd nodig voor mooie foto’s en een goed stuk tekst. Dit geldt ook voor andere taken. Het zal je verbazen hoe creatief je wordt als je daar meer tijd voor vrijmaakt.
4. Plan kleine taken als eerste in
Heb je nog wat kleine dingen die je af moet ronden? Doe deze als eerst! Deze kleine taken laten je to-do-lijstje heel vol lijken, maar zijn misschien binnen vijf minuten al geregeld. Dit scheelt een heleboel stress en je kunt meteen al een aantal dingen van het lijstje afstrepen. Iets wat je meteen boost geeft aan het begin van de dag!
5. Doe niet teveel
Dit klinkt misschien heel tegenstrijdig, maar probeer je to-do-lijstjes niet te lang te maken en doe niet teveel op één dag. Het klinkt misschien fijn om al je taken op de eerste dag af te ronden, maar vaak heb je dan de volgende dag totaal geen concentratie meer. Het is beter om je energie en taken te verdelen over de hele week. Door je to-do-lijstje niet te groot en realistisch te houden, hou je vaak zelfs nog tijd over voor extra taken. Raad eens hoe motiverend dat werkt?
Ik hoop dat ik je met dit artikel weer wat motivatie heb gegeven om beter te plannen! Het is echt aan te raden en heeft mij heel veel rust gegeven. Voor nu ga ik proberen om standaard één week vooruit te werken met mijn artikelen en dit langzaam nog verder uit te werken.
Heb jij nog tips om plannen leuk en gemakkelijk te maken?