Uitstelgedrag aanpakken met deze 6 effectieve tips

Uitstelgedrag aanpakken met deze 6 effectieve tips

Ben je net als mij een held in lastige of vervelende taken uitstellen, zodat je er in ieder geval voorlopig niet aan hoeft te beginnen? In dit artikel gaan we samen dat uitstelgedrag aanpakken. Tijd om productiever te werken en meer tijd over te houden voor dingen die we echt leuk vinden!

Wat is uitstelgedrag?

Uitstelgedrag is taken uitstellen die je eigenlijk moet doen. In plaats daarvan ga je aan de slag met minder belangrijke en vaak onnozele dingen, zoals scrollen op Instagram, online shoppen of schoonmaken. Natuurlijk leuk en soms ook belangrijk om te doen, maar na als je aan het eind van de dag weer die ene taak niet hebt gedaan, dan kun je je juist moedeloos gaan voelen.

Uitstelgedrag kan voortkomen uit angst, omdat je bang bent om een bepaalde stap te nemen of je perfectionisme de overhand neemt, maar het kan ook voortkomen uit een gebrek aan overzicht. Soms is een grote taak zo onoverzichtelijk dat je het moet opsplitsen in kleinere stappen, zodat je sneller aan de slag gaat.

Er zijn meerdere redenen waarom uitstelgedrag kan opspelen en als je het vaak de overhand laat nemen, dan kun je op een gegeven moment stress ervaren. Iets wat het nog lastiger maakt om gewoon te beginnen, want dat is het eigenlijk: gewoon beginnen.

Uitstelgedrag aanpakken

Uitstelgedrag aanpakken lijkt misschien moeilijk, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Dat je hier bent om dit artikel te lezen is al de eerste stap. Nu help ik je met 6 effectieve stappen om dat uitstelgedrag gedag te zeggen!

Visualiseer het eindresultaat

Vaak denk je alleen na over hoe je je ‘nu’ voelt, alleen soms is het ook goed om te visualiseren hoe je jezelf na het afronden van een bepaalde taak voelt. Als ik bijvoorbeeld geen zin heb om te sporten, omdat ik heel moe ben, dan herinner ik mezelf eraan dat ik me daarna juist fitter voel. Zo weet ik dat ik het juist moet doen om mezelf fitter te voelen en is de stap om het daadwerkelijk te doen een stuk kleiner.

Splits het op in kleinere taken

Vaak als je gaat uitstellen komt dat doordat de taak groot is en je veel verschillende stappen moet zetten om tot het eindresultaat te komen. Het is daarom beter om deze taak voor jezelf op te splitsen in kleinere taken. Zo kun je het schrijven van een verslag opsplitsen in de verschillende hoofdstukken, zodat je stap voor stap naar het eindresultaat toewerkt.

Plan je taken in

Als je taken in je hoofd hebt zitten, dan stel je voor jezelf vaak geen duidelijke deadline. Je moet er ooit eens aan beginnen, maar plant het nooit daadwerkelijk in. Verander dat! Schrijf al die kleinere taken van het obstakel op in je agenda.

Schrijf bijvoorbeeld iedere dag of week één hoofdstuk en schrijf op in je agenda wanneer je hieraan gaat werken. Dit is precies hoe ik dit heb gedaan bij het schrijven van mijn scriptie en zo was ik zelfs ruim voor de deadline klaar!

Start met de moeilijkste taak

Ik zei al eerder dat het een kwestie is van gewoon beginnen. Het kan daarom fijn zijn om iedere dag met de moeilijkste taak te beginnen, zodat het daarna alleen maar makkelijker wordt. Je weet: als ik dit afrond, dan heb ik de rest van de dag tijd voor iets anders.

5-4-3-2-1 GO

Heel vaak stel je iets uit, omdat je nu geen motivatie hebt. Je hebt geen zin om te beginnen. Het geheim is: dat heb je nooit, totdat je begint. Je motivatie heb je niet voordat je begint aan een taak, maar juist als je bezig bent.

Iedere keer als er een idee in je opkomt of je nadenkt over een taak die je nog moet doen tel je voor jezelf af van 5 naar 1 en doe je het daarna meteen. Je zet de eerste stap, waardoor je snel zin hebt om door te gaan naar de tweede stap of een andere taak die je nog moet doen. Zo kun je jezelf niet tegenhouden om iets niet te doen, want die gedachten spelen op na die vijf seconden. Probeer het maar eens uit!

Mocht je hier meer over willen weten, lees dan ook eens het boek van Mel Robbins over de 5 seconderegel. Om meer uit je leven te halen en uitstelgedrag te stoppen.

Beloon jezelf

Mijn favoriete manier om werk te verzetten die ik normaal gesproken uitstel is mezelf na afloop belonen. Als ik deze taak afrond of mijn planning voor vandaag afrond, dan mag ik na afloop op de bank met een heerlijke cappuccino een Netflix serie kijken. Wedden dat het een stuk aantrekkelijker wordt om te beginnen?

Met welke tips ga jij aan de slag om jouw uitstelgedrag te stoppen?

Uitstelgedrag aanpakken met deze 6 effectieve tips

Klik op de afbeelding om te pinnen op Pinterest

  • Reacties ( 2 )

  • avatar
    Jorinde

    Goede en herkenbare tips! Uitstelgedrag komt hier ook wel eens voor. Probeer nu de “vervelendste” taken eerst te doen. Zodra ik die kan afstrepen van m’n to do list kom ik vaak al gauw in een goede flow.

  • avatar
    DaPHNE dRUPSTEEN

    Goeie blog !

    Uitstelgedrag is ook zo herkenbaar als het gaat om opruimen. Ik zie dat bij klanten die er al tijden tegen de rommel aan hikken voordat ze de beslissing nemen om met mij een opruimsessie in te plannen.

    Visualiseren hoe een ruimte er uit zou moeten komen te zien is een mooie start, maar soms ook te lastig als je echt door ‘de bomen het bos niet meer ziet’.

    Beginnen met de spullen / de ruimte waar je je aan irriteert is ook een optie. Dit motiveert zo enorm als dit is opgelost om daarna een volgende stap te kunnen nemen.

    Stap voor stap en inderdaad niet vergeten om jezelf te belonen.

  • Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

TOP