Als jij jouw doelgroep wilt bereiken, dan kun je er niet omheen: hashtags op Instagram. Daarom leg ik je in dit artikel uit hoe je hashtags op Instagram gebruikt en geef ik je 100 suggesties.
Hashtags gebruiken op Instagram
Bij iedere post die je plaatst op Instagram kun je hashtags plaatsen. Je kunt hashtags in de beschrijving van een post of onder de post in de reacties plaatsen door het bekende teken # te gebruiken en hierachter een woord te typen dat jouw afbeelding of video omschrijft.
Door hashtags te gebruiken worden jouw posts zichtbaar en vindbaar onder deze woorden. Eerst onder de tab ‘recent’ en wanneer jouw post binnen een korte tijd veel likes, reacties en weergaven heb je kans dat hij ook bij de tab ‘populair’ wordt weergegeven.
In totaal kun je 30 hashtags op Instagram gebruiken per post. Bij meer hashtags krijg je een melding van Instagram dat je teveel hashtags gebruikt. Je kunt hashtags vergelijken met zoekwoorden, dus denk bij het plaatsen van jouw post goed na waar jouw post over gaat. Als mensen dat zoekwoord intypen, dan komt jouw post tevoorschijn. Denk er dus goed over na welke hashtags relevant zijn voor jouw post.
Hashtags in Instagram Stories
Naast hashtags in een post op Instagram, kun je ook hashtags gebruiken in Instagram Stories. De manieren waarop je dit kunt doen zie je hierboven. Je kunt meerdere hashtags intypen met behulp van de tekst-tool of kiezen voor één specifieke hashtag met de daarvoor ontworpen hashtag-tool.
Wanneer je een hashtag of meerdere hashtags gebruikt in jouw Instagram Story, dan wordt jouw Story bij deze hashtag in het verhaal weergegeven. Je kunt Stories van een hashtag bekijken door hiernaartoe te gaan en op de ronde afbeelding te klikken. Wanneer er een cirkel om deze ronde afbeelding staat zijn er Stories beschikbaar en kun je ze bekijken. Het gebruik van hashtags in een Instagram Story is een gemakkelijke manier om meer views te genereren en mensen aan te moedigen om te klikken op jouw profiel.
Waarom gebruik je hashtags?
Hashtags, super leuk, maar waarom gebruik je ze eigenlijk? Een hashtag maakt jouw post zichtbaar en vindbaar, waardoor meer mensen jouw post kunnen zien. Dit kan resulteren in het volgende:
Meer likes
Als je hashtags gebruikt, dan zien meer mensen je foto en zullen ook meer mensen een like achterlaten. Als je met jouw post terecht komt in een populaire hashtags, dan kun je zomaar het dubbele aantal likes behalen, dan wanneer je een post zou plaatsen zonder (relevante) hashtags.
Meer volgers
Wanneer de mensen die een like achterlaten op jouw foto benieuwd zijn naar het account erachter, klikken ze door. Ze komen op jouw account terecht en als de content bevalt, dan drukken ze op de volg-button. Als je de juiste hashtags gebruikt, dan resulteert dat in meer volgers.
Meer zichtbaarheid
Wanneer iemand alleen jouw foto of video heeft geliket, maar nog niet de intentie voelde om naar jouw profiel te gaan of daadwerkelijk te volgen, dan resulteert dit alsnog in meer zichtbaarheid. Doordat ze de post hebben geliket weet Instagram dat ze de post interessant vonden. Wanneer je een nieuwe post plaatst, dan kan deze bij de betreffende persoon in de ‘explore pagina’ terechtkomen. Deze persoon ziet jouw account en nieuwe post dan weer voorbijkomen en wordt op een gegeven moment misschien getriggerd om toch op de volg-knop te drukken of jouw product/dienst aan te schaffen.
Meer sales
Als je een product of dienst verkoopt, dan kan een hashtag uiteindelijk resulteren in een sale. Een hashtag wordt gebruikt voor een zoekopdracht, dus als iemand een nieuw boek zoekt met #boekentip en jouw boek staat hiertussen, dan kan dit heel gemakkelijk resulteren in een nieuwe sale.
Hoe vind je de beste Instagram hashtags?
Door de redenen hierboven ben je vast helemaal enthousiast! Alleen hoe vind je nu de hashtags op Instagram die bij jou of jouw bedrijf passen? Met de volgende tactieken vind je ze zo.
1. Kijk bij jouw concurrenten
Als jouw concurrenten al actief zijn op Instagram, dan is het heel gemakkelijk om te kijken van welke hashtags zij gebruik maken. Kijk voor jezelf welke hashtags jij ook relevant vindt voor jou of jouw bedrijf en op welke hashtags zij eventueel ook echt scoren.
2. Kies niet te populaire hashtags
Hele gebruikelijke hashtags als #love of #food zijn te populair. De hashtag #love heeft op dit moment 1,6 miljard posts. Het is daardoor heel moeilijk om binnen deze hashtag te scoren. Je bent bij ‘recent’ zo weer verdwenen en om bij de tab ‘populair’ terecht te komen heb je vaak te maken met veel grotere concurrenten. Je kunt daardoor beter voor hashtags gaan met minder posts, waar je gemakkelijk bij de populaire posts kunt komen en ook voor een langere tijd kunt blijven staan.
3. Kies hashtags in jouw taal
Veel Engelse of Duitse hashtags gebruiken, terwijl jouw doelgroep 100% Nederlands is? Dan trek je automatisch andere mensen aan dan jouw doelgroep. Als jouw bedrijf zich alleen richt op de Nederlandse markt, richt je dan ook (zoveel mogelijk) op Nederlandse hashtags. Aangezien die minder gebruikt worden liggen hier ook nog erg veel kansen.
4. Gebruik een tool
Als je zoekt op een hashtag binnen Instagram, dan ontvang je verschillende suggesties. Heb je een relevante hashtag gevonden voor jouw business? Typ deze dan in en kijk of deze suggesties ook van toepassing zijn op jouw post of jou bedrijf.
Dit kun je via Instagram doen, maar er zijn ook verschillende tools om soortgelijke hashtags te vinden. Dit is in het begin erg handig om voor jezelf een lijst op te stellen met relevante hashtags. Voorbeelden hiervan zijn: Display Purposes, Keyword Tool en Hashtags For Likes.
5. Test ze uit
Het voordeel van hashtags is dat je er bij iedere post 30 kunt gebruiken, probeer ze daarom ook uit en wissel verschillende hashtags af. Wanneer je ontdekt dat een bepaalde combinatie erg goed werkt, dan sla je deze op in jouw notities. Het is handig om een aantal verschillende combinaties op te slaan, zodat je voor ieder type post een selectie met goede hashtags hebt.
100 suggesties
In dit artikel over hashtags gaf ik al een overzicht van hashtags die je kunt gebruiken op een specifieke dag, zoals #ManicMonday of #WineWednesday. Daarnaast heb ik zelf nog een collectie van hashtags per categorie, die je kunt gebruiken voor posts in verschillende niches. In de onderstaande infographic zie je een overzicht van deze 100 suggesties.
De onderste hashtags bedoel ik natuurlijk niet letterlijk, maar de locatie in de vorm van hashtags werkt ook heel goed. Als je bijvoorbeeld een foto plaatst van een cafétje waar je zit, dan kun je het café noemen in een hashtag, de plaatsnaam van het café en het land waar je je bevindt.
Verder is het belangrijk om alles wat je op de foto ziet een hashtag te geven. Op die manier blijf je heel specifiek, maar tegelijkertijd relevant. Als je bijvoorbeeld een flatlay maakt met een kopje koffie centraal, vergeet dan dat kopje koffie ook niet in de hashtags buiten alle algemene hashtags die iedereen gebruikt.
Wil je meer tips over Instagram? Wil je weten hoe je moeiteloos meer volgers en daarmee ook klanten krijgt? Nies vertelt je in een leuke gratis masterclass alles over haar strategie, waarmee ze dagelijks 100 nieuwe volgers krijgt!