Een Instagram bio is de eerste tekst die je ziet op je profiel. Het is daarom eigenlijk je eerste indruk met iedereen die voor het eerst op je profiel terechtkomt. Des te belangrijker om je Instagram bio eens goed onder de loep te nemen en deze ideeën en tips toe te passen.
Wat is de Instagram bio?
Instagram bio is de veelgebruikte afkorting voor de Instagram biografie. Dit is de tekst onder je profielfoto en (bedrijfs)naam. Hier kun je in 150 woorden omschrijven wie je bent en wat je doet. Dat betekent dat je kort, maar krachtig een omschrijving kunt geven aan je profiel.
Het spannende aan een Instagram bio is dat het, het eerste is wat een persoon leest als hij of zij op je profiel terechtkomt. Daarna scrolt diegene verder naar je feed (de foto’s) of beslist diegene om je profiel weer te verlaten.
Mocht je dit allemaal iets te spannend vinden en wil je zeker weten dat jouw Instagram profiel uitstraalt waar jij of jouw bedrijf voor staat? Dan kun je jouw profiel ook uitbesteden aan een online marketing bureau.
Instagram bio ideeën
Zoals je in de vorige paragraaf hebt gelezen, kun je jouw Instagram bio eigenlijk zien als jouw eerste indruk. Het is dus belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden en dit in de toekomst ook bij te stellen waar nodig. Ik help je graag op weg met wat handige ideeën en tips om jouw Instagram bio krachtiger te maken.
Begin met je naam
Je naam is het vindbare gedeelte uit je profiel. Dit is natuurlijk niet zo vreemd, want als mensen jouw naam intypen, dan moeten ze ook bij jou uit kunnen komen. Ik heb er daarom voor gekozen om een mix te maken van mijn naam met een aantal zoekwoorden. Op dit moment is het: Esmée ✨ lifestyle & blogtips.
Mocht je geen naam hebben waar veel mensen specifiek op zoeken, dan kun je er ook voor kiezen om enkel zoekwoorden in je naam te gebruiken. Denk aan ‘online marketing bureau’ of ‘lifestyle blogger’.
Ook emoji’s zijn vindbaar en zijn daarom erg handig als een korte omschrijving voor jou of jouw beroep. Een emoji neemt namelijk maar twee leestekens in beslag, maar kan wel een heel verhaal vertellen. In totaal kun je 30 leestekens gebruiken voor je naam.
Wie ben je?
De eerste regel in je Instagram bio kun je het beste gebruiken om te schrijven wie je bent als persoon of bedrijf. Denk hierbij aan je leeftijd, je beroep, het bedrijf waar je voor werkt en waar je woont of bent op dit moment. Je kunt eventueel ook nog een leuk uniek weetje over jezelf toevoegen, waar jouw doelgroep zich in kan herkennen.
Je hoeft niet alle kenmerken te noemen, want daar heb je simpelweg geen ruimte voor. Denk voornamelijk aan wie je wil aanspreken en met welke kenmerken je dat kunt doen. Hou hierbij ook rekening met datgene wat je gaat posten of al post op je account, dit moet wel een natuurlijke match zijn.
Waarom moeten mensen jou volgen?
Het tweede regeltje kun je gebruiken als de reden waarom mensen jou moeten volgen. Dit kan een soort social proof zijn, bijvoorbeeld omdat je een prijs hebt gewonnen binnen jouw niche. Maar ook een omschrijving van het probleem dat jij voor jouw doelgroep kan oplossen.
Denk hierbij aan: “ontdek de leukste vintage winkels in Nederland” of “leer hoe je van jouw sociale media strategie een succes maakt”. Als je een persoonlijke Instagram hebt, dan kun je bijvoorbeeld iets noemen als: “dagelijks nieuwe fashion inspiratie” of “ik neem je mee in mijn leven als fotograaf”.
Het is eigenlijk een krachtige zin, waardoor mensen die op jouw profiel denken: wauw, ik moet hem of haar volgen! Daarnaast baken je voor jezelf ook heel duidelijk een niche af, waardoor je gemakkelijker inspiratie kunt vinden voor nieuwe posts.
Sluit af met een CTA in je Instagram bio
Tot slot kun je het beste afsluiten met een CTA, oftewel een call to action. Hierin kun je bijvoorbeeld verwijzen naar de website die je daaronder noemt of naar een aanbod dat op dat moment loopt. Ook kun je verwijzen naar de knoppen om contact met je op te nemen, bijvoorbeeld bij vragen.
Tips om je Instagram bio aantrekkelijk te maken
Als je je Instagram bio hebt geschreven, dan kan het zijn dat je hem nog net iets aantrekkelijker wil maken. Dit kun je doen door middel van lettertypes en emoji’s, hashtags en @’s en door je contactgegevens in te vullen.
Lettertypes en emoji’s
In je Instagram bio kun je net als in je naam ook gebruik maken van emoji’s. Dit kun je doen om bepaalde dingen uit te beelden, maar ook om een lijst te creëren, zodat je Instagram bio overzichtelijk oogt. Hieronder een voorbeeld:
Naast emoji’s kun je ook kiezen voor een ander Instagram lettertype. Op die manier creëer je een andere uitstraling dan concurrenten. Let er hierbij echter wel op, dat het lettertype goed leesbaar is en je nog steeds net zoveel tekst kwijt kunt.
Hashtags en @’s
In je Instagram bio kun je tegenwoordig ook hashtags en verwijzingen plaatsen. Heel handig als je een eigen hashtag hebt of bijvoorbeeld wil verwijzen naar jouw bedrijf op Instagram in het zinnetje waarin je jezelf voorstelt.
Je kunt dit invoegen door een # of @ teken voor het woord of de naam te typen. Op je profiel worden deze hashtags en verwijzingen dan klikbaar.
Contactgegevens
Contactgegevens kun je in je Instagram bio zelf zetten, maar er zijn ook knoppen die je hiervoor kunt aanmaken. Zo kun je een knop maken voor je e-mailadres en je telefoonnummer. Als iemand op één van deze knoppen klikt, dan kan hij of zij direct contact met je opnemen.
Je hebt hiervoor wel een creators- of een bedrijfsprofiel nodig, die je koppelt aan je Facebookpagina. Als je dit hebt ingesteld, dan kun je via je profiel naar profiel bewerken en bij contactmogelijkheden je e-mailadres en telefoonnummer instellen.
Waarom moeten mensen jou volgen op Instagram en (hoe) heb jij dat vermeld in jouw Instagram bio?