Tips voor de eerste keer hardlopen

Tips voor de eerste keer hardlopen

Als het zonnetje schijnt, dan heb je misschien zin om een keer buiten te sporten. Je krijgt het briljante idee om te beginnen met hardlopen. Alleen wat voor schoenen trek je aan en waar moet je rekening mee houden? In dit artikel geef ik je tips voor de eerste keer hardlopen.

1. Goede hardloopschoenen

Misschien heb je al hele fijne sneakers waar je grote afstanden op hebt gelopen, dan kun je deze uiteraard in het begin gebruiken. Mocht het hardlopen je daarna goed bevallen en je graag door wilt gaan, dan kun je eens kijken naar echte hardloopschoenen. Kies als vrouw niet voor hardloopschoenen heren, maar echt voor vrouwen hardloopschoenen. Onze voeten zijn namelijk heel anders opgebouwd en er zit niet voor niets verschil tussen mannen of vrouwen schoenen.

Bij een speciale sportwinkel kun je jouw voeten laten opmeten om te kijken welke schoenen het beste bij jou passen. Misschien loop je iets naar binnen of naar buiten en heb je wat meer steun nodig. Er zijn hele dure hardloopschoenen, maar er zijn ook betaalbare Nike hardloopschoenen. Kijk goed wat het lekkerst zit en waar je lang op zou kunnen lopen of rennen. Daarnaast is het slim om te bedenken op wat voor terrein je gaat lopen en wat jouw plannen zijn op het gebied van afstanden.

2. Hardloopkleding

Het weer in Nederland is nogal wisselvallig, maar zeker in het begin zul je het snel warm krijgen bij het hardlopen. Het is daarom verstandig om luchtige kleding aan te trekken, maar ook iets waar je uiteraard fijn in kunt rennen. In het begin is een T-shirt misschien koud, maar na een paar minuten hardlopen heb je het zo warm! Tip: kies voor sokken zonder naden, zodat je minder snel last krijgt van blaren.

3. Maak een hardloopschema

Bij de eerste keer hardlopen is jouw hardloopschema misschien niet heel spannend, maar alsnog is het belangrijk om een schema te hebben en het rustig op te bouwen. Begin altijd met 5 minuten wandelen om je lichaam op te warmen en doe dit ook na afloop om af te koelen. Je kunt in het begin bijvoorbeeld een halve minuut hardlopen, een minuut wandelen en dit ongeveer een kwartier lang herhalen. De weken erna kun je doelen stellen om dit op te bouwen. Al zijn het kleine stapjes, het is super motiverend om te zien hoe je uithoudingsvermogen groeit!

4. Begin rustig

Het is belangrijk om niet meteen heel hard te gaan rennen. Dit is nergens voor nodig. Je kunt een jog-tempo aanhouden. Om te herkennen of je niet te hard loopt kun je eens opletten of je lichaam het nog aan kan om een gesprek te voeren. Als dit niet lukt, dan ren je te snel.

5. Samen hardlopen

In het begin kun je het natuurlijk alleen proberen, maar als je het hebt opgebouwd is het misschien leuk om samen met iemand te hardlopen. Zo kun je elkaar motiveren en is het ook extra gezellig onderweg.

6. Extra motivatie

Als je niemand kunt overhalen om met je mee te gaan, dan geven muziek of podcasts je dat extra zetje in de rug. Muziek met een lekker tempo of een motiverende tekst zorgt ervoor dat je nog net iets beter doorzet. Verder heb je ook podcasts die je begeleiden met woorden om je te motiveren en waar tussendoor muziek wordt afgespeeld. Het is sowieso natuurlijk handig om je telefoon mee te nemen en hier heb je hele fijne tasjes voor. Deze kun je om je heup dragen, zitten heel stevig vast en voel je daardoor niet tijdens het hardlopen. Ideaal!

Wanneer ga jij beginnen met hardlopen of heb jij nog fijne tips voor starters?

  • Reacties ( 0 )

  • Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid met een *.

TOP