Winterdip tips: zo kun je die vervelende winterdip tegengaan

Zo kun je die vervelende winterdip tegengaan

De dagen worden steeds korter en de winterdip sluipt langzaam onze kant op. Het liefst zijn we natuurlijk iedere dag vrolijk, maar de winterdip kan flink wat roet in het eten gooien. Daarom staat dit artikel boordevol winterdip tips om die vervelende winterdip tegen te gaan.

Wat zijn de winterdip symptomen?

Als je last hebt van een winterdip, dan heb je een slechter humeur dan normaal doordat het buiten sneller donker wordt en kouder is. Je kan ‘s ochtends moeilijk uit bed komen en hebt weinig motivatie om aan het werk te gaan. Je hebt daardoor bijvoorbeeld ook minder zin om naar buiten te gaan en zou het liefst je dagen binnen doorbrengen.

Verder merk je dat je sneller moe bent en misschien zelfs slechter slaapt. Dit heeft allemaal te maken met hoe laat het licht en hoe snel het alweer donker wordt in de winter. Voor je biologische klok is dit ritme erg onwennig. Zo maakt je lichaam bijvoorbeeld al eerder het stofje melatonine aan, waardoor je sneller moe wordt en eigenlijk veel eerder naar bed wilt.

De winterdip tips

Je wilt het liefst natuurlijk iedere dag zo fit en energiek zijn als in de zomer. Hoewel dat lastig is, zijn er zeker een aantal winterdip tips die ervoor zorgen dat je lekkerder in je vel zit.

1. Ga naar buiten

Hoe weinig zin je er ook in hebt, het is toch verstandig om dagelijks even naar buiten te gaan. Frisse lucht, daglicht en toch het kleine beetje vitamine D zorgen ervoor dat je meer energie krijgt en beter de dag doorkomt. Je combineert hiermee namelijk ook de twee belangrijkste dingen tegen een winterdip: daglicht en lichaamsbeweging. Beter kan niet!

2. Een wake-up light

Heb je ook zo’n moeite met ‘s ochtends uit bed komen als het buiten zo donker is? Dan is een wake-up light hetgeen wat je nodig hebt. Deze wekker maakt je door middel van licht, als een soort zonsopgang, langzaam wakker. Op die manier wordt je een stuk energieker wakker en heb je echt zin om uit bed te gaan.

3. Lichttherapie

Als je daarna een tijdje wakker bent en het buiten nog steeds donker is, dan ben je misschien na een tijdje weer een beetje suf. Lichttherapie kan je hierbij helpen. In Scandinavië, waar het nog langer donker is, wordt hier al veel gebruik van gemaakt. Je kunt bijvoorbeeld lampen in huis zetten die het felblauwe daglicht nabootsen, deze zet je ‘s ochtends een half uur tot twee uur aan en dat kan helpen om de winterdip tegen te gaan.

4. Maak een planning

Wanneer je ‘s ochtends al begint zonder plan, dan blijft het al snel bij bankhangen en Netflix kijken. Maak een goede planning voor jezelf (of een to-do-lijstje) en spreek met jezelf een tijd af waarop je hieraan begint. Je zult merken dat wanneer je lekker bezig bent je er ook een stuk minder last van hebt.

5. Extra vitamine D

Eén van de belangrijkste anti-winterdip tips is toch wel om wat extra vitamine D te nemen. In de winter krijgen we in Nederland namelijk te weinig vitamine D binnen, wat één van de oorzaken is van de winterdip. Zorg er dus altijd voor dat je je vitamines in de winter goed inneemt en let erop dat er ook vitamine D bijzit.

6. Kruiden (thee)

Winterdip tips: zo kun je die vervelende winterdip tegengaan

Ook verschillende kruiden kunnen je tijdens de winterdip helpen om je fitter te voelen en meer energie te krijgen. Twee van deze toppers hiervoor zijn tulsi (ookwel heilige basilicum genoemd) en Ashwagandha. Deze twee kruiden zorgen ervoor dat je weerstand verbetert, maar dat je ook minder stress ervaart en daardoor lekkerder in je vel zit.

Tulsi kun je onder andere terugvinden in thee, capsules en ook zijn de kruiden in verschillende winkels verkrijgbaar. Zelf drink ik tulsi green tea van Organic India en deze bevalt mij ontzettend goed. Hij is echt ontzettend lekker en doet me een beetje denken aan dennengeur, maar dan een stuk zachter. Het is groene thee, maar deze variant is absoluut niet bitter, zelfs niet als je hem wat langer laat trekken. Hij is heel zacht van smaak en ik drink deze het liefst om even tot rust te komen voor ik weer verder ga met andere dingen. Een heel fijn moment om op te laden, waarna je vervolgens weer vol energie aan de slag kan!

Ashwagandha is daarentegen niet verkrijgbaar als thee, maar enkel in capsule- of poedervorm. De kruiden zijn daarnaast ook net als de tulsi in verschillende winkels verkrijgbaar. De Organic India Ashwagandha capsules zijn hier een voorbeeld van. Ashwagandha heeft heel veel positieve effecten op het lichaam en alleen daarom al vind ik dit een top kruid tegen de winterdip. Zo gaat het kruid celveroudering tegen, maar helpt het onder andere ook bij stress, angst, depressie en nog veel meer. De smaak van de capsules vind ik helemaal niet lekker, maar voor al deze bewezen effecten heb ik het er absoluut voor over.

7. Eet gezond

Hoogstwaarschijnlijk neig je nu naar een heerlijk stuk chocolade. Op zijn tijd geen probleem natuurlijk, maar vergeet bij een winterdip niet om gezond te eten. Het is juist belangrijk om goed te eten, want hier haal je weer energie uit.

Doe je dit al? Probeer dan ook eens te kijken naar langzame koolhydraten, denk aan volkoren pasta en zilvervliesrijst. Eten met langzame koolhydraten geven een langere tijd energie af, dan producten met snelle koolhydraten en hierdoor heb je ook geen last van een after lunch dip!

8. Sta vroeg op

Hoe heerlijk het ook is om lang te blijven liggen als het buiten koud is, het is nog slechter voor je biologische klok. Op die manier is je dag namelijk nog korter en zie je het zo weer donker worden. Het is daarom veel slimmer om vroeger op te staan en eventueel lekker vroeg weer in bed te duiken.

9. Geef eraan toe

Een winterdip hoort er misschien ook wel een beetje bij. We hebben minder lange dagen, dus doen ook minder dan in de zomer. Verplicht jezelf niet om ineens je hele ritme om te gooien, maar gun jezelf juist wat meer rust. Neem tijd om lekker te ontspannen met een goed boek en een warme deken over je heen en als je naar buiten wilt, doe dit dan in een heerlijk dikke winterjas.

10. Maak een winterbucketlist

De winter brengt ook heel veel leuks met zich mee! Denk aan de feestdagen, maar ook met geluk een flink pak sneeuw. Maak daarom een speciale winterbucketlist met alle dingen die je deze winter wilt gaan doen. Het kunnen hele simpele dingen zijn als een sneeuwpop maken, maar het zijn vast allemaal dingen die de winter een stuk leuker maken en jou een stuk gelukkiger!

Heb jij last van een winterdip? Zo ja, welke winterdip tips ga jij toepassen?

  • Reacties ( 4 )

  • avatar

    Wat een handige tips, die kan ik goed gebruiken! Ik vind het soms wel lastig om mezelf naar buiten te slepen op dagen dat ik thuis werk, zeker als het regenachtig is..

  • avatar

    Jaaa wat een goede tips! Ik heb een wake up light en Ik kan niet meer zonder!

  • avatar

    Ik heb er ook last van! Ik pas een hoop van de tips al toe, maar wat ik nog wel wil proberen is vitamine D slikken. Of nog beter: vitamine D opzoeken op een tropische bestemming. ;)

  • avatar
    gea

    Wat een fijne tips zitten er tussen! Een winterdip heb je vaak al als je naar de sombere buitenlucht kijkt als je wakker word haha.

  • Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid met een *.

TOP