25 voordelen van wandelen

25 voordelen van wandelen

Iets wat ik graag doe in het weekend is wandelen. Ik kan echt genieten van de natuur en zeker nu de bladeren weer langzaam verkleuren. Wist je dat er 25 voordelen van wandelen zijn?

1. Het werkt ontspannend

Eén van de belangrijkste voordelen van wandelen voor mij is dat het ontspannend werkt. Je maakt tijdens een wandeling door het bos of simpelweg even een blokje om je hoofd vanzelf leeg. Eerst ratelen je gedachten nog even door, maar daarna is je gehele hoofd leeg en kom je volledig ontspannen terug.

2. Je slaapt beter

Doordat wandelen zo ontspannend werkt, slaap je veel beter. Een rondje wandelen is daarom ‘s avonds echt een aanrader. Je lichaam komt op deze manier ook beter in het dag- en nachtritme, waardoor in slaap komen een stuk makkelijker gaat.

3. Het is een goede work-out

Het zal je verbazen hoe gemakkelijk wandelen is, maar hoeveel het betekent voor je lichaam als je het dagelijks of meerdere keren per week uitgebreid doet. Je verbrand met een uur wandelen al minimaal 240 calorieën (afhankelijk van je lichaamsgewicht).

4. Je kunt socializen

Soms wandel je met iemand of kom je tijdens het wandelen een bekende tegen. Het is een prima moment om even een gesprekje aan te knopen. Af en toe kom je iemand tegen die je nog niet kent, maar waarmee je spontaan een heel leuk gesprek hebt. Dat maakt het wandelen heel verrassend!

5. Het helpt je concentreren

Een hele dag naar je computerscherm staren kun je bijna niet volhouden. Door tussendoor even te wandelen, al is het een kleine wandeling, kun je je na afloop veel beter concentreren. Slim om te doen als je merkt dat er niet zoveel meer uit je vingers komt.

6. Frisse lucht

We zitten tegenwoordig steeds meer binnen. Wandelen helpt je om in beweging te komen, maar je bent ook even in de frisse buitenlucht. Dit helpt voor je concentratie, maar is ook goed voor de hersenen.

7. Het maakt je productiever

Doordat je je beter kunt concentreren na een wandeling ben je een stuk productiever. Het is daarom helemaal geen gek idee om op een werkdag tijd te maken voor een wandeling.

8. Het maakt je creatiever

Ooit gemerkt dat je maar geen oplossing kon bedenken voor dat ene probleem? Door je te ontspannen tijdens een wandeling zet je je gedachten op een rijtje en kom je onverwachts tot de oplossing! Je wordt door wandelen namelijk veel creatiever, ook in je oplossingen.

9. Even genieten

Wandelen is een perfect moment om even stil te staan bij wat je hebt, om je heen te kijken en te genieten. Vooral als je gaat wandelen in de natuur zie je hoe mooi het eigenlijk is en kun je zelfs verschillende dieren spotten als je goed oplet. Een ultiem genietmoment!

10. Je maakt endorfine aan

Wist je dat een rondje wandelen hetzelfde effect heeft als een stuk chocolade of een goed glas wijn? Eén van de voordelen van wandelen is dat je het stofje endorfine aanmaakt, waardoor somberheid vanzelf verdwijnt.

(de tekst gaat verder onder deze afbeelding)

25 voordelen van wandelen

Klik op de afbeelding om te pinnen op Pinterest

11. Goed voor hart- en bloedvaten

Wandelen heeft een positief effect op de hart- en bloedvaten. Door te wandelen verlaag je je bloeddruk en je cholesterolgehalte. Dit effect behaal je al met één uur wandelen per week, dus tijd om te gaan!

12. Je verbetert je conditie

Je kunt je conditie verbeteren door geregeld te gaan wandelen. Je kunt wandelen goed opbouwen en daardoor kun je jouw conditie langzaam verbeteren. Iedere keer net iets langer wandelen is de uitkomst.

13. Vitamine D

Door het zonlicht bouw je tijdens het wandelen ook vitamine D op. Daarom is het zo verstandig om zeker in het najaar wat vaker naar buiten te gaan om te wandelen in de zon.

14. Het is gratis

Eén van de beste voordelen van wandelen: het kan helemaal gratis! Je kunt gratis genieten van de natuur in het bos, in het park of van een andere omgeving.

15. Je kunt het altijd doen

Moet je nog boodschappen halen? Ga een keertje lopend. Moet je nodig nog wat telefoontjes plegen? Dat mag tegenwoordig niet meer op de fiets, dus kun je beter wandelend naar je bestemming. Je kunt wandelen altijd doen, zelfs tijdens verschillende activiteiten.

16. Het traint je spieren

Door te wandelen werk je niet alleen aan je conditie, maar train je ook meteen je spieren. Hallo gespierde benen, billen, buik en armen! Daar doe je het toch stiekem voor?

17. Het helpt je stoelgang

Stap een kwartier na het eten snel naar buiten voor een wandeling. Het is heel goed om je stoelgang op gang te helpen en je eten te verwerken. Zo heb je minder last van je darmen, dan wanneer je na de maaltijd meteen op de bank ploft.

18. Goed voor de botten

Wandelen is ook nog eens goed voor de botten. Door regelmatig te wandelen versterk je je botten en vermindert de kans op botontkalking. Verder is het erg goed voor je kraakbeen, waardoor je minder snel last krijgt van je gewrichten.

19. Je krijgt meer energie

Door veel te lopen verbeter je niet alleen je conditie, maar voel je je ook veel fitter en heb je meer energie. Wanneer je merkt dat je vaak moe en futloos bent, ga er dan geregeld eens tussenuit voor een wandeling. Je knapt ervan op!

20. Beter reactievermogen

Nog een van de voordelen van wandelen is dat je reactievermogen verbetert. Als je dus merkt dat je vaak lang de tijd nodig hebt om te reageren op een bepaalde situatie, dan is het slim om vaker te gaan wandelen.

21. Goed voor je weerstand

Als je geregeld last hebt van griepjes en verkoudheid, dan is wandelen de oplossing. Het is namelijk ook heel goed voor je weerstand.

22. Je krijgt meer zelfvertrouwen

Het wandelen zorgt voor een mooier lichaam en vermindert stress. Hierdoor bouw je door te wandelen meer vertrouwen op en zit je lekkerder in je vel.

23. Vermindert de kans op diabetes

Diabetes type 2 is een veelvoorkomende aandoening bij ouderen. Door te wandelen verminder je de kans op diabetes type 2 met maar liefst 58%. Verder helpt het met diabetes type 2 om de bloedsuikerregulatie te verbeteren.

24. Vermindert de kans op kanker

Veel wandelen vermindert de kans op bepaalde soorten kanker, zoals borst-, baarmoeder- en darmkanker. Daarnaast is aangetoond dat elke dag meer dan een uur wandelen de overlevingskans van mensen met darmkanker vergroot.

25. Je leeft langer

Er zijn zoals je ziet talloze voordelen van wandelen voor je geest en je lichaam. Dit resulteert erin dat wanneer je geregeld wandelt je langer leeft. De klachten die normaal gesproken snel opspelen bij het ouder worden, worden door het wandelen uitgesteld.

Wist jij dat wandelen zoveel gezonde voordelen had?

  • Reacties ( 3 )

  • avatar

    Ja wandelen is fijn! Sporten is totaal niet mijn ding en omdat ik toch wil bewegen wandel ik graag. Het heeft echt effect op het afvallen en in shape krijgen van je lichaam.

  • avatar

    Dat het goed voor je was had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken, maar dat er zoveel voordelen zijn? Dat was bij mij niet bekend! Toch leuk om te weten :)

  • avatar

    Zo’n lange lijst had ik niet snel kunnen bedenken! Ik vind wandelen ook erg fijn, maar doe het eigenlijk te weinig. Zeker met dit soort weer blijf ik liever binnen. Ik vind het sociale aspect van wandelen wel grappig, ik kom als ik met mijn hond over straat loop in gesprek met de meest uiteenlopende mensen.

  • Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid met een *.

TOP